måndag 2 april 2012

Rätt VS Fel tanke...

Vi tränar på och det fungerar ungefär som jag tänkt mig!

Den mesta träningen sker just nu utomhus för att kolla av hur intensitet, tempo och vad grabbarnas egentliga tankar är. Efter en lång säsong inomhus borde man dras med nåt/några slaskbeteenden...

Räknar helt kallt med att hundarna anpassar sig efter underlaget man tränar på.  Därför borde de flesta fartmoment ha något mindre tempo inomhus, fast hunden kanske jobbar lika dant eller faktiskt mer än utomhus. Hunden behöver ju oftast "klämma till" lite extra inomhus för att få bra stopp osv. Jag ser en väldig skillnad på mina hundar.

Bosse som är en ganska lätt modell, har massa fart men han använder inte så mycket kraft, har betydligt lättare att jobba oansett underlag. Grovarbetaren Sheger som alltid använder muskelkraft är mer beroende av fästvalla för att prata skidtermer... Egentligen kan man säga att rätt tanke kan ge ett oönskat resultat och fel tanke faktiskt kan ge rätt resultat beroende på underlag... Inte lätt å va hund alla gånger!
Det låter kanske krångligt, men jag fattar iaf. vad jag menar... ;o)

















Har just nu släppt lite på Shegers mängdträning på det fria följet. Det är sååå viktigt att han har rätt tanke där så om förutsättningarna inte är helt perfekta så låter jag helt enkelt bli å träna det lust då. Blir sen ganska mycket separat träning av det med speglar!
Märker så tydligt att rätt tanke ger de rörelser jag vill ha och en följsam hund... Fel tanke ger "gamla" rörelser. Fel tanke betyder oftast att man tänker för mycket framåt och på det kuliga som förmodligen ska komma längre fram. Märker oxå att "fel" tanke kommer oftare utomhus än inne. Då ligger egentligen allt i fas, för vi har tränat betydligt mer inne än ute.

Sheger har utomhus kört lite dubbelrutor, inkallningar och hoppapport som jag är supernöjd med. Den här veckan tänker jag kolla av apportdirigeringen, fjärr samt vittring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar