lördag 28 april 2012

Tävling Kil 27/4

Efter förra helgens tävling med "Sheger Kärnkraftverk" i Mariestad efteranmälde jag till två tävlingar till innan VM. Känns som han behöver tävlas på lite då han oftast blir stabilare i fart och tanke efter en stund...

Igår var det dax för tävlingen i Kil. Plaskblöt plan, vi snackar stora pölar nu. Inte direkt drömläge, men men... Det har aldrig påverkat honom förut och tror egentligen inte att det gjorde det nu heller. Kanske lite återhållsam i läggandet på inkallningen, annars som vanligt. Fast lite disträ och sämre hörsel hade han ;o)

Vitsen med att köra på några tävlingar är att Sheger ska känna att det är jag som har kontroll på plan.
Vi tävlade alltså inte utan det var träning på nivå! Min enda uppgift var å ha stenkontroll över farten, för å se om jag kan minska öka efter behov..?
Hade oxå kommit överrens med Lillemor att gå på lite mer i det fria följet.
Det kändes förresten alldeles bedrövligt då jag tyckte att jag endast halkade omkring lite planlöst där ute... Lillemor tyckte däremot att det såg bra ut i den vanliga marschen fram till språng. Då började ögonvitorna synas på Sheger (inte mig) och han laddade på. Märkligt nog hittade han tillbaka i den sakta marschen som kom precis efter. Dutti hund!

När jag såg att det var vänsterruta ville jag prova nåt jag har tränat på men aldrig kört på tävling. Tänkte att det är bättre å prova nu än ev. på VM där oxå rutan är åt vänster. Lät honom gå onödigt djupt in innan jag stoppade honom för att försöka ta fram honom nåt lugnt steg sen. Nåt lugnt steg blev det inte, utan mer som ett jätteskutt fram. La honom ändå då han brukar lägga sig rakt mer. Nu la han sig framåt och jag såg när jag gick förbi att tårna på vänstertassen var utanför...
Det var ju skit samma, men det enda jag faktiskt inte är nöjd med gör han sen. - Han ligger gôr duktigt kvar i rutan när jag kallar in... Ropar igen å ingen hund, när jag till slut stannar, vänder mig om å ropar igen - då kommer han!? Nog för att det skulle gå lugnare än sist, men det var väl å överdriva ;o)
Ja, ja, jag hoppas det var en engångsföreteelse. Efter den omdirigeringen har jag iaf. bestämmt mig för att köra mitt gamla vanliga på vänsterruta. Stanna honom så tidigt jag törs. Om han blir för grund mot vänsterkanten, vilket han ofta blir på vänster, får jag hellre flytta in honom med ett vä!

Jag klarade oxå av att få lugnare konskick både på ruta och apporterna! Tyvärr slinter han i blötan när han ska plocka upp högerapporten och tappar den för ett ögonblick. Avslutar med bra koncentration i hoppapport, vittring och fjärr.

Vi fick med oss 250 betydelselösa poäng men vi är flera erfarenheter rikare. BRA träning!





Sheger kör egna tunnelrace...









Idag har vi varit många timmar på klubben å tränat. Det blev oxå riktigt bra träning på bägge grabbsen. Nu gäller det bara å hitta rätt känsla i Sheger inför det fria följet. Blir en nöt å knäcka efter tre springmoment innan. Inkallning, Rutan och apportdirigering, sen lugn igen. Hmmm...








Nöjd och dikesbadad...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar