lördag 21 april 2012

Tävling Mariestad 21/4

Ett ordentligt snöoväder natten till lördag gjorde att jag på morgonen tog en redig funderare på om jag, med sommardäck på bilen, överhuvudtaget skulle åka till dagens tävling.

Övervägde och kom fram till att jag tyckte att det var viktigt för mig att få reda på hur Sheger just nu tänker om vår träning och vägen var egentligen mest blöt...
Tanken att anmäla Bosse till samma tävling har slagit mig fler än en gång, men efter all hot om superdåligt väder lät jag bli.

Väl framme i Mariestad så såg deras planer mycket fina ut, inga vattenpölar alls!
Luftade hundarna, funderade lite till sen stövlade jag in på sekretariatet och frågade om de kunde tänka sig att ta en efteranmälan i klass 2, om de fått nåt återbud? TL kollade lite konstigt på mig och jag hann å tänka "nähä", sen sa han att de inte hade nåt återbud men han kunde trycka in mig ändå!
HÄRLIGA MARIESTADS BK! Ta en efteranmälan 15min innan klassen ska starta - STORT!

Drog startnummer 1 med Bosse så vi fick återigen ligga plats på en kant.
Bosse skötte sig bra genom hela programmet! Nåt moment låg han lite för mycket i belöningstänk, annars jobbade han på bra med fin attityd. Inte en enda "gardin" gick ner under tiden på plan, tänk att Bosse kanske har blivit vuxen..! Vi skrapade ihop 177p och det är jag supernöjd med - Bästaste Bosse!
















Så dags för nästa hund. Sheger kändes lugn & fin ut ända fram till innan gruppmomenten skulle starta. Tyvärr gick han igång på alla cylindrar när någon högt börjar kampa med sin hund precis brevid. Fanns ingen möjlighet att dra sig därifrån då vi skulle in på plan... Nu gick gruppmomenten ok ändå, men känslan i honom satt kvar när vi skulle in till vårt program som startnummer 2.

Jag hade bestämt mig för att jag skulle styra på plan och inte ge Sheger en enda chans å hoppa upp i förarsätet. Det funkade bra under det fria följet, även om det säkert såg lite ryckigt ut...

De andra momenten flyter på bra och jag är nöjd att jag inte låter mig stressas av TL som till tider kan ha mycket bråttom ;o)

Första "grejjen" kommer vid hoppapporten... Jag känner precis när jag släpper apporten att "det här blir inge bra". Rätt fick jag - för apporten landade typ en halvmeter bak hindret - och lika långt till höger. (skitkärring som inte kastar rätt!)
Trots att jag förstog vad som skulle kunna hända, så hann jag inte med innan det var ett faktum att Sheger hoppat, hämtat apporten och satt fot hos mig utan å ha hoppat tillbaka. Allt det hände innan jag hann dra efter andan... Det fanns inget utrymme å rätta till det på. Jag har tränat sneda kast, men aldrig ett sånt som jag lyckades få till idag...

Sheger blir iaf. inte modfälld av detta utan fortsätter med en bra vittring och bjuder dessutom på ett omtag som idag kostade 1,5p. Han avslutar med en fullpottare på fjärren och ser löjligt nöjd ut ;o)
Vi fick 276p med en nolla, så det får vara godkänt!

Det kanske låter konstigt men det jag inte är nöjd med idag är hans fart... Allt gick för fort! Kom dock inte direkt som nån överraskning för mig, mer som en lite tråkig bekräftelse.
Kommentaren från domaren till TL när vi var klara: nu är gräsmattan förstörd, vi måste laga hålen...

Jag hade mitt upplägg inför VM satt till den här tävlingen. Sen tänkte jag endast träna på men har nu under kvällen insett att jag får tänka om...
"Mr Muscleman" behöver tävlas några fler gånger innan vi åker! Känslan var idag att jag hade med mig ett kärnkraftverk på plan... Skulla nog va bra om vi tömde ur liiite, så att det bara är så där lagom kul liksom. Har därför efteranmält till två tävlingar till. Det tror jag är precis det vi behöver för att hamna rätt.

Fridens liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar