onsdag 16 april 2014

TOTTE tränar

Nu har den godaste TOTTE'n bott hos oss i en vecka. Tänk vad fort en vecka kan gå!
Så långt har han inte bjudit på några större överraskningar utan är ungefär som jag trott efter mina besök hos uppfödaren. Att han dessutom sover hela nätterna är ett plus, tack Jenny!

Han äter med god aptit och håller just nu på att vänja magen med Eukanuba Valpfoder, det går jättebra. Fortfarande fast å fin i magen, bajsar också mindre av Eukanuba än det han fick förut.

Sheger & Bosse kanske inte tycker att veckan gått lika fort som mig... Att få hem en liten apparat som springer runt å kissar, fy va äckligt sa Sheger. Han vidhöll första dagen att det var nåt fel på honom å borde skickas tillbaka - han läcker ju... Nu vrider han bara generat huvudet åt andra hållet vid "olyckor" inne å tittar liksom på mig att "hörru du ser att det inte ä ja va?" Han har som förväntat tagit på sig rollen av informerande storebror som tillåter en hel del (utom att undersökas om han har pupper) och behandlas med stor respekt av Totte.

Hej storebror!

Bosse är inte av samma uppfattning som Sheger. Jo förresten, i det att han definitivt borde skippas tillbaka... Fast det tycker Bosse än, så länge vi är inomhus... Hemma tycker Bosse att pöjkspolingen kan dra dit pepparn växer, han vill inte ha nåt som helst å göra med honom, - å det slipper han.
Ute däremot är han lekfarbror Bo! Ute tycker han att Totte är helfestlig å engagerar sig till fullo, precis som han brukar leka med valpar/unghundar.

Va är det här tro?














Kolla vad jag hittade!
























Jag har använt den här veckan till att studera Totte och han fortsätter på samma linje som det jag såg hos uppfödaren. Engagerar sig gärna i aktivitet, men leker/pysslar också gärna själv. Han använder fortfarande duktig minnesbilder å kommer ihåg varenda hög med har/rådjursbajs eller annat äckel som vi gått förbi... Föremålsintresset är stort och han gillar att bära på saker. Han har både jakt och kamp. Ej helt oväntat för mig är dock jakten störst just nu. Har därför plockat bort alla bollar hemma för en stund. Han är dessutom riktigt duktig på att använda näsan!

Vi har varit en hel del i skogen, då kan alla grabbar göra det de vill. Leka med varandra, utforska eller bara springa runt och använda energi. Det är också så skönt att Totte verkligen gillar att åka bil! Han somnar oftast efter några minuter och han vill verkligen in i sin bur.

Finns många grejer på det här stället ju...























Han har även varit en snabbis på brukshundsklubben. Tränade ett pass med grabbarna och när vi var klara fick han följa med å plocka undan saker. Så nu har han sett en av sina kommande "arbetsplatser"... Fårhagen väntar vi med!

Jag är lite av den tråkiga typen när jag har valp. "Tränar" i princip inte ett dugg de första tiden. Det enda jag brukar köra är vardags grejer. Lära sig att lyssna och leka tillsammans. Lära sig att samarbete alltid lönar sig. Hur man uppför sig i vardagen. Komma när jag ropar! Lära sig vänta. Vilka rutiner vi har som ska följas osv... Just nu läggs mest krut på att inte kasta sig över tanten med vidöppet gap å bits i näsan. Han provar ganska rejält om hur hårt saker kan göras utan reaktion från mig. Lilla gulleparvel där..! Jag brukar ta det som handlar om livet först, när relationen är fin och man orkar sköta sig, - då kan vi börja pyssla med annat.

Då förstår ni att bilderna på "konskick" och "apport" endast är "fotomoment" på undersökande valp med stort föremålsintresse! 



Kom igen rå!
 
Högst vinner!

Fridens liljor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar