onsdag 29 augusti 2012

Tung träningsvecka

Idag var sista dagen på en riktigt tung träningsvecka för Bosse. Sheger har oxå fått träna, men inte på långa vägar lika mycket och tömmande som Bosse.
 
Bosses träning har i huvudsak haft fokus på att vi jobbar så länge lampan lyser, oansett vad som händer under vägen. Vi har kört genom hela elitklassen tävlingsmässigt, utan stora belöningar i genomsnitt 2-3 ggr/dag, under  hela veckan, några dagar oxå filmat. Det jag är allra mest nöjd med är attityd och arbetslust. Att jag tidigare under veckan fixat till apporteringsavsluten så att han numera sitter still gör ju inte direkt ont det heller. Nu ska vi ta med oss lite "detaljpet" varvat med enkelhet och tryck, in i nästa veckas träning, för nu har han ledigt resten av veckan.
 
Bra jobbat Bosse - du har verkligen imponerat på mig!!!
Med tanke på att han faktiskt inte var träningsbar de tre första åren av sitt liv och att jag för typ ett år sedan innerst inne inte trodde att han någonsin skulle komma till start, så är känslan stor hos mig!
 
Sheger och jag har mest letat efter rätt tanke i det fria följet. Vi har inte hittat den än... Det är det enda momentet jag i dagens läge känner att jag inte har kontroll över. De andra är han ganska hårt hållen i och jag hoppas att han kan fortsätta vara det åtminstånde två veckor till. Det betyder att han faktiskt måste hålla igen lite i fartmomenten. Än så länge funkar det och jag vill verkligen ha en chans att hinna med å se att han är ok. Jag vet att om jag låter honom "pumpa på" på vanligt "Sheger-vis" kommer han inte att känna efter en enda millimeter. Då är chansen stor att jag återigen kommer att stå som ett fån utan att begripa att min hund inte mår bra - det ska inte hända igen!
Är urnojjig om just det... Igår körde jag igenom hela Eliten med honom och känslan direkt efter var: undrar om han inte mår bra, han borde nog ta i mer... Efter jag tänkt/analyserat/sett videoupptag är jag ist. ganska nöjd, för det är ju så här jag tränat sista tiden - håll igeeeen! Det var bara en helt ny känsla att inte gå genom programmet med Mr. Kärnkraftvärk.
 
Sheger ska tävla på söndag och vi ska förhoppningsvis hinna traska ett par mil fritt följ innan dess >_<  Ska bli kul å komma ut på tävlingsbanan med honom igen, jag glädjer mig!
 
Vi har oxå blivit inbjudna att vara med på höstens landslagsläger, - det ska bli så skoj!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar