söndag 26 februari 2012

SHEGER - du är min idol!

I eftermiddags fick Sheger ett riktigt mastodontpass, både i svårighet och mängd!

Kände att jag behövde kolla lite olika statusar och se vart vi ligger an. Vet att vi konditionsmässigt ligger efter schema, men han håller ändå förvånansvårt bra i skallen.

Planen var att köra alla moment i eliten med ganska tuffa störningar/tänk-rätt övningar. Tycker han svararde bra på retningarna men klarar ändå att välja bort/sortera vad som är den egentliga uppgiften. Idag gick vi oxå ett helt godtagbart Z.

Det enda jag inte är helt tillfreds med är inkallningen. Har bytt inkallningsord till något som bör höras oansett ljudnivå och han tokspringer på det... Kostar att stoppa i den farten och stoppen är under kritik, bägge två! Måste komma ihåg att använda det "gamla" om det hörs bra.

Idag spelade för övrigt blå blomkrukor ingen roll för springandet från kon till ruta, han kikade inte ens på dem.

Fin apportdirigering och hoppapport som dagen till ära var ett öppet utan "pinnar".

Har kört ganska mycket gripanden i det sista och för att hålla oss på tårna la jag en apport mellan pinnarna i vittringen. Lite konfunderad blev han när han kom fram. Tänkte nog en halv tiondel ta apporten, men tog ansvar, slog på näsan och kollade alla pinnarna. Kollade alla två gånger, men stressade inte, fick inte panik utan det var bara lite konstigt...
Har inte kört det sedan i somras då han hade en tendens att första skicket alltig komma in med apporten... Det här var första gången ever det funkade på första försöket. Liten voff visar att han kan sortera - STOLT matte!
Min pinne låg till höger om apporten. Eftersom han alltid kliver genom pinnarna i mitten så var det precis där han för ett ögonblick tänkte ta apporten. Han startar sen alltid från vänster så han fick möjlighet att välja bort apporten flera gånger. Bryr mig inte ett dugg om att han "är tvungen" å kolla pinnarna på var sida om apporten två gånger innan han tar beslut. Det viktiga är sorteringen av vad vi håller på med!

Avslutade med en fjärr där han flyttat sig ca. 1dm bakåt.

En lite vatten/kisspaus sen dags för mer fritt följ, nu fint mellanrum och lagom hund! Han har alltså inte "arbetat upp sig" utan fortfarande fullt fokus - SHEGER du är min idol!

2 kommentarer: