lördag 11 februari 2012

Första fredagsgruppträning

Några fredagskvällar ska framöver tillbringas med lydnadsträning i AH-Hallen. Vi är ett gäng hundtokar som inte alls har något imot att starta helgen med träning!

Brukar inte uppleva att mina hundar egentligen är speciellt störningskänsliga när vi är på andra ställen och tränar. Platser och miljö brukar de inte uppfatta som jobbigt. Men träningen igår tyckte de var liiite ansträngande. Andra hundar/folk på "deras" plan, hmm...
Jag har iofs. inga problem med att förstå dem, det brukar typ alltid va tomt när vi tränar och det är ju det de är vana med. Nu skötte de sig ändå mycket bra för att vara första gången, men jag märker att de var lite annorlunda.

Sheger var aningens hetare i ff , och kanske jag kommer att få äta upp det nästa jag kommer att säga fortare än kvickt. "Om han inte tänker "hetta på sig" mer än det, så är det köpt och betalt av mig." DET kan jag stå ut med, inte mer, men DET var fullt acceptabelt. Han bjöd inte på nån glipa, men var fortfarande parallell och försökte inte få mig att öka farten ;o)
Han var nogrann och koncentrerad. Några småsaker blev fel, men det har inte med hans aktivitetsnivå och göra, utan att jag har kört mer helhetstänk på slutet och då tappar vi våra detaljer otroligt fort...

Bosse jobbade oxå på bra. Han gjorde ibland stooora ögon när nån hund/boll kom susandes förbi ;o) Att springa fort för att hämta apport rakt mot annan hund var lite jobbigt, bågade lite och slog av aningens på farten. Tog ganska fort slut i skallen, men det hade jag räknat med!
Visade igår bara en sak som jag inte var nöjd med och det var fjärren. Tänkte göra en på 10-15m och starta med sitt, men ser ni det gick inte! På det avståndet har vi senaste tiden startat med stå och det gjorde han så duktigt nu med, alla gånger... Så var det där med att lyssna? fick efter lite överläggning genom att första skiftet skulle va en sitt, men den fick jag jobba för!
Bosse fick tillsammans med de andra fyra hundarna en platsliggning på tre minuter. Han låg lugnt och bra. Måste bara komma ihåg stadgeträningen innan nerlägget...

Har just nu ingen översvallande lust med hundträning, men om det ändrar sig så tar jag nog ett varsitt uthållighetspass med den senare idag!

Fridens liljor!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar