tisdag 14 februari 2012

Dra på trissor...

Igår var det kvällsträning med Lillemor igen, denna gången i Karlskoga och världens bästa AH-Hall!

Jag är toknöjd med underlaget som vi fått till i hallen efter sandpåfyllningen i höstas. Eftersom det numera är svårt att hitta lite halkigare underlag inomhus så är det på hemmaplan perfekt för min träning och för mina hundar. De flesta underlag inomhus är med bra grepp och det är naturligtvis oxå bra, men ibland behöver man träna på att det kan släppa i fartmomenten. Det är det som är så bra, underlaget är långt från halkigt, men om hunden använder råstyrka ist. för teknik så glider de faktiskt lite... Tycker det är viktigt att hunden har erfarenheter med sig och vet hur den kan parera!
Bosse fick igår endast lite träning av fritt följ samt hoppapport med trä. Var naturligtvis oxå tvungen att prova treans fjärr igen, och dra på trissor, han ställer sig återigen upp på sittet i det avståndet. Nu var det hög tid för tankepaus!
Kom fram till att det glasklart är nått han missuppfattar. Han är övertygad om att han gör rätt, det syns på hans hela hållning. Fick det att fungera då jag ändrade betoningen på T i sitt/stå. I stå är s'et sedan länge helt borta och för att han inte ska ta stå som sittttt (tryckte nog liksom till på t'en...) behöver ssss betonas mer på sitt. Då funkade det igen, dumma, Dumma, DUMMA mig!

Sheger körde genom hela elitprogrammet med små modifikationer.
Jag var ganska olydig i fritt följ, smått duktig gjorde som jag ville och oftast inte som TL sa. Gjorde inga stegförflyttningar eller språngmarsch. Han jobbade ett ff som var över tre minuter utan att gasa på eller försöka "ta över" vem som håller i taktpinnen vad det gäller tempo. Eftersom jag nu höll mig borta från speglarna, vilket i sig är vansinnigt svårt, så fick jag lita på Lillemor när hon säger att han höll positionen och var parallell i princip hela tiden. Gjorde sen medvetet en slarvig transport till Z'at för att se hur hans aktivitet förändrades när vi kom fram dit.
Mycket riktigt var han inställd på vinklar och moment och mindre fokad på ff när det var TL med. Snopen fick han bli för jag var endast fokad på ff-sträckorna och vinklarna. Jag har sagt det förut och säger det igen:
Hur svårt kan det vara att gå en högersväng i Z'at? Tydligen apsvårt! Jag får inte till det... Kvittar hur jag måttar och verkligen försöker, när jag kommer i "skarpt läge" är sista steget antingen på tok för kort eller så måste det bli ett bautakliv med tappad hund som följd, gahh...

På inkallningen borde han nog ha stannat lite fortare på första, men han är förlåten för han tog i på farten för kung och forterland.
Jag skojjade till hans ruta lite, den var 1,5x1,5m och han placerar sig ändå så fint. Det är svårare med kortare bromssträcka att hamna rätt, men med "handbromsvändning" så går det!

Apportdirigeringen,hoppet, vittringen samt fjärren var jag riktigt nöjd med!
Ska ta en funderere på min kommendering vid konen på apporteringen. Vet att jag balanserar på eggen och behöver minska min rörelse. Har gjort lite "struts" av det, men ska prova lite olika dirigeringar under veckan.
Han har pyttelite "skaller" på metallen precis i upphopp och nerslag, tror iaf. jag kommer att fortsätta se mellan fingrarna på det!

1 kommentar:

  1. Härligt Lena! Låter som om ni kommer bli farliga i Malmö!! :)
    Kram

    SvaraRadera