lördag 25 februari 2012

Främmande hundar i vardagsrummet...

Igår kväll var det träning tillsammans med fredagsligan. Vi är sex lydnadsnördar som tränar inne i AH-Hallen två timmar varannan fredagskväll mellan 1800-2000. Sämre fredagsnöje kan man ha!

Det är toppenstörning för mina hundar! De är ju annars nästan alltid ensamma i hela AH-Hallen på våra träningar, så för dem är det faktiskt lite knepigt att det är andra där...
De tycker nog typ att det är andra "hemma hos" dem!
Andra hundar som får kommandon, apporterar, springer efter bollar och allt annat som innefattar träning. Dessutom tränas det platsliggningar!

Jag brukar köra Bosse två pass och Sheger ett. Vi byter "par" redan efter 10 minuter och det passar Bosse perfekt. Han skulle nog ha svårt att koncentrera sig så mycket längre, i den för honom, lite röriga miljön.
Märker att han har lite svårt att jobba snabbt ut från mig mot andra hundar, med lite övertalning går det, men artig är han! Ibland blir han bara dödligt snopen när det kommer nåt kommando (från nån annan) där jag absolut liksom inte borde sagt nåt.

På hans apportdirigering igår skickar jag honom på vänsterapport. Samtidigt som han ska gripa får den andra hunden, som är superstränga farbror Berra, kommando att stå inte långt därifrån. Bosse stannar då liksom i luften utan att gripa. Visserligen riktigt superbra gjort - om det nu varit jag som sagt stå...
Kul besked att han faktiskt är öppnare i skallen än jag trott! Han börjar ta mitt, - men har'ru ångrat dig igen - med olika störingar, gissa hur nöjd jag är över det???

Vi hade absolut inget "glanspass" och det var heller inte meningen. Grejjen för Bosse var igår att jobba på även om det blev fel , svårt eller att han blev komplett utstörd. Tycker han klarade sig galant! Vi prioriterar uppgiftstänk och att jobba klart. Ibland svårt som satan sa han och kavlade upp ärmarna och ansträngde sig. Härliga lilla Bosse, - det trodde jag inte om dig!













På Sheger märker jag en ökad aktivitetsnivå i det fria följet. Den här träningen passar honom betydligt sämre än för Bosse. Tycker inte ens att jag har hunnit värma upp honom innan det är dax å sluta. Han kräver betydligt mer för att komma i rätt aktivitet. Tror han kommer att få stå över nästa gång. Vi hinner inte ens med vår "hemliga" relationsritual innan passet startar...

Sammanfattar det hela som ett BRA TRÄNINGSPASS eftersom det har gett mig mer kunskap om vad som funkar för mina hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar