torsdag 23 februari 2012

Olika syn på bra träning...

Vad är egentligen bra träning?

Jag brukar inte blanda in sekvenser från mitt arbete när jag skriver, men nu kan jag inte låta bli ;o)

Fick mig en tankeställare på gårdagens kurs. Det syntes så tydligt vad olika vi kan tänka, om ett träningspass är bra träning eller inte. Jag menar med detta absolut inte att det är jag som tänker rätt, men så här tänker jag...

Det var precis som en vanlig dag på jobbet,  nån av deltagarnas hundar arbetade inte helt på toppen av sin förmåga och andra tog några steg framåt i sin träning. Skillnaden den här gången var kanske att gränsen var så tydlig. (Jag pratar nu inte om hundar som ligger i nyinlärning, utan väl grundade hundar från de olika klasserna upp till lydnadens elitklass.)

Om man skulle dela in förarna i två grupper, en för de med hundar som gjort rätt och en grupp med de som knövlat lite, behövde man bara titta på förarnas hållning och ansiktsuttryck...

Att hunden misslyckas ibland på träning, när man lägger på störningar, jobbar lite svårare kedjor eller att hunden "ligger" i en tyngre träningsperiod är för mig ingen konstigt. Snarare sunt...

Jag vill att hunden ska avslöja sina brister, det är först då jag kan ändra på träning och stärka våra svagheter. Att glida omkring och visa upp flotta moment i "skyddad" miljö imponerar föga på mig! Jag tror heller inte jag stärker min hunds självförtroende genom att inte utmana den på nåt sätt...

Med det menar jag förståss inte att hunden alltid ska göra massa fel. Men i min värld är det inget att bli halvt hysterisk för om nåt skulle bli fel en gång eller två... Finns ingen anledning å smiska upp sig själv eller att börja med frimärkssamling bara för att nåt blir lite tokigt ibland. Hade det varit så borde jag vid det här laget inneha en av nordens mest betydelsefylla samlingar... Nää, blir det fel får man bara stanna upp, klia sig lite i skallen och komma på varför det blir tokigt.

Tror stenhårt på det att våga attackera svårigheterna, prova, ändra och av det komma närmare en lösning, - det är för mig hundträning! Allt som skapar förutsättningar för att jag bättre ska förstå hur jag för min hund ska kunna utveckla den framåt - det är träning!
Jag kan heller inte tillåta mig själv att jämföra mig och min hund med andra ekipage. Inte ens de jag tränar tätast tillsammans med! Alla har olika förutsättningar, olika målbilder och olika syn på vad man vill med sin träning. En del saker är kanske under inlärning/omlärning/uppbyggnad/repetitionsnivå/störningsnivå- eller nåt annat som jag inte helt vet om... När jag tränar ligger full koncentration på mig, min hund och vår träning.

För att sammanfatta så betyder ett bra träningspass för mig oftast inte att vi glidit omkring och visat upp moment på en bedömningsskala av 10++. Däremot har ett bra träningspass tagit oss ett steg närmre en förståelse för nåt jag oftast inte vet slutresultatet på...

Hmmm, knepiga tankar?

3 kommentarer:

  1. Nej, inte knepiga tankar!! Helt rätt... Du vet ju mig och N-hunden.. Inga 10++ direkt.. Och jag har gått bort från det tänket och kan glädjas åt andra saker som görs bra som sen kan leda till att vi får ett bra betyg. Det är ju ändå det det ska leda till :)

    SvaraRadera