lördag 14 januari 2012

Domar/tävlingsledarkonferens i Kristinehamn

Idag har vi varit på distriktets domar/tävlingsledarkonferens för lydnadsklass. Trevligt upplägg och massor av folk! Tror det var typ 50 stycken där, kul med så mycket folk och diskussioner!

Sheger skulle vara en av bedömningshundarna och efter lite olika turer fram och tillbaka skulle vi granskas i Elitens inkallning, fjärr, rutan och Z i nämnd ordningsföljd.


Kan samtidigt passa på att berätta att jag återsåg nån jag inte sett sedan i somras.
Det var Sheger "kan själv" Löfroth... Jisses anåda, vad ska han med mig till? Visserligen hann jag knappt inte värma och rätt in i ett ridhus han aldrig varit i. Dessutom hade startmomentet inkallning inte direkt nån avkylande effekt på överhet hund!

Han lyssnade på första inkallningskommandot och ställandet. Sen tog han saken i "egna tassar" med tjuvstart både från ställandet och läggandet, han bjöd dessutom på ett låååååångt läggande. Avslutade med en perfekt ingång och ett belåtet ansiktsuttryck... ;o)

Fjärren var även den en mindre katastrof. Flyttat framåt massor och helt teknikfri. Han liksom bara sprätte till å ändrade skifte. Ska jag va helt ärlig så ska jag nog erkänna att han faktiskt startade några av skiftena själv oxå...

Rutan var riktigt bra!
Z'at hade han steg i ställande och en ej önskvärd position, bläää...

Han är egentligen för rolig! Ser så säker å överlycklig ut under momenten och när det är slut, liksom - ha, såg du morsan?
Efter bedömningsgenomgången skulle vi köra samma upplägg en gång till. Nu hade jag lyckats samla ihop honom så både inkallningen och fjärren var mycket bättre. Han stannade grunt i rutan så jag smällde på två backa kommandon, annars fint! Z'at var oxå gudskelov bättre.


Vad tar jag då med mig härifrån?
Jag behöver träna fler saker än fritt följ och dessutom behövs massor av kommendering.  Klarade inte att ha honom lagom i aktivitet första passet... Förstärka lite djup i rutan.
Han har nu ytterligare en gång bevisat att han är riktigt "stadig" i lite pressad tävlingsmiljö. Hur ofta är det typ 50st som är på plan samtidigt, rör sig och kollar på endast en hund?
BRA TRÄNING, det tackar vi för!

Det känns iaf. att Sheger är helt nöjd med allas blickar, han gillar verkligen å visa upp sig lilla "gulle".



3 kommentarer:

  1. Pusskompisen till GULLE14 januari 2012 kl. 18:08

    Lilla GULLE kan o han är super!!!!! Vi skall träna kommenderingar framöver.....

    SvaraRadera
  2. MMmmm, man fick sig några tankenötter med de där :D Kommendering kan bistås med :D

    SvaraRadera
  3. Han är ju bara för go Sheger! Kan bara erkänna att jag är med i hans fanclub

    SvaraRadera