söndag 11 december 2011

Stockholms Hundmässa - 2011

Färden mot Stockholm och mässan började på lördag morgon klockan 0400 då jag hämtade upp Nelson's husse Hans som utlovat resesällskap. Resan upp gick fortare än beräknat då väglaget var bra!

Sheger gjorde stoora ögon över alla hundar av "konstiga" format och storlekar... Annars tog han det hela med ro.

Värmde lite lätt med ff inför gruppmomenten som gick bra. Fullt på sittandet men avdrag på platsen - lägger sig med en tass under sig = 9. Det gör han alltid och har aldrig tidigare fått avdrag för, intressant.

Eftersom det var första gången vi tävlade i "mässmiljö" var jag lite nyfiken på hur Sheger skulle reagera på allt ljud och "trycket" från hallen. Skulle höra mig, speciellt inkallningen från rutan..?
Han tog det fint "lilla Gulle" och sov t.o.m. i sin bur när det inte hände nåt.

Första ringen började med ff, rutan, inkallning och apport dirigering.
Kände tidigt att han tappade lite av positionen som förövrigt "gick lite sönder" efter tävlingen i Ludvika.
Men jag ger mig inte, han SKA iaf. va fokuserad och koncentrerad! Han fick jobba på i stället för att jag försökte underlätta för honom. Betyg 6 och den 6'an sved stort när jag fick höra om den...
Han gör en riktig bra ruta, betyg 9,5.





Konskick till rutan!




Ok inkallning - något långa moment (underlaget?), så tjuvstartar han på sista inkallningskommandot då han hör någon precis utanför ringen ropa kom...
Orutin och betyget  5 ett faktum.
Bra apportdirigering, betyg 9,5.

Över till nästa ring för fjärr, vittring, Z och hoppapport.
Bestämde mig i det ögonblicket jag såg betyget 5 på inkallningen att resten av momenten bara skulle förstärkas upp och tog chansen redan på fjärren!
Skiften: sitt, stå, ligg, stå var bra, så kom sitten efter stå och där backade jag honom overdrivet mycket och han svarade bra, vilket resulterade att han backat 2 decimeter... Bra kille det!
Bra sorteringsarbete på vittringen men håller löst och tappar pinnen precis i ingången, plockar den själv innan jag hinner säga nåt, betyg 7.




Fin sortering och snabbt beslut!





Z'at - står ej helt parallell, betyg 9.
Hoppapport - där vet jag inte helt vad som hände i starten, hans huvud försvann ur mitt synfält ett ögonblick. Domaren bedömde oro i start, betyg 9.

Trots missarna och "träningsarbetet" klarar vi av att knipa dagens nionde plats med 261,5p. Älskade hund!

I det stora hela ett mycket bra arbete av orutinerad hund och jag är fakriskt lite stolt över mig själv oxå! Klarade av att hålla planen att ta tävlingen som en träning/erfarenhet och framtidsinvestering. Det är otroligt viktigt för mig att Sheger har samma självförtroende (eller bättre) när vi går ur ringen som när vi går in.
Har han det så har jag kvitto på att jag gjort mitt arbete!!!

För första gången hade han helt träningsfritt dagen innan tävling. Ville inte komma upp med en "mör" hund utan en pigg och utvilad "bomb?" Allt för att hallen inte skulle "ta honom"...

Har inte några nya tävlingar inplanerade, nu ska vi "laga" och sen försöka förbättra allt och speciellt det fria följet.

Hej vinterträning, här kommer vi!!!

2 kommentarer: