torsdag 29 december 2011

Apportdirigering i blötan

Idag har vi tränat!
Tog med grabbsen till slasket på Kanalplan och där körde vi inkallningar, apportdirigeringar och fjärr.

Jag har en regel som jag håller stenhårt på när vi tränar ute. Den av grabbarna som inte tränar ska vara lös kvar där jag säger. Inte nån "gruppmomentträning" utan bara för att jag liksom vill det. Man ska sköta sig och vara tyst!
Funkar som regel bättre än vad man tror, största svårigheten är oftast konskicken som tydligen är den största retningen för bägge två...

Började med Sheger och gjorde utmanande och svåra dirigeringar. När han är på det humöret så går det inte att lura honom. Det är häftigt å se att han är skitnöjd med sig själv för att han inte går på mina finter.

Bosse har inte helt skallen med sig än när han vill för mycket. Han gör ändå mycket bra! Fina konskick, bra fart i alla delar och absolut tuggfri. Vi blir nog överrens så småningom vilken apport vi ska hämta oxå. Kul är att han numera tål omdirigeringar utan att tappa självförtroende! Dutti grabb det!!!

Bägge hade bra tänk i inkallningarna och jag är oxå nöjd med bägges arbeten i fjärren. Sheger hade mycket störning där han skulle välja bort både belöningar och Bosse och efter en liten tankepaus funkade det fint.
Bosse behöver liiite mer stadga, annars gillar jag hans rörelser i fjärren. Han har betydligt lättare att göra en bra fjärr än Sheger nånsin haft...

Känns som om morgondagen behöver bli en dag med träning av fritt följ!

1 kommentar: