torsdag 24 oktober 2013

Vet du vad du betalar för..?


Märkbart irriterad efter en diskussion nu på morgonen! 
Inlägget kommer säkert att provocera nån, men det är inte min mening. Måste bara få det ur mig! Det är inte ofta jag jagar upp mig över vad andra säger och gör, men nu vete faaan vart vi är på väg... 

Är verkligen inte nån "det var bättre förr" person, men i det här fallet tror jag faktiskt det var bättre förr! Vad är jag då så förbannad över? Det finns idag en uppsjö av hundtränare och missuppfatta mig nu inte, för att det finns många tycker jag är riktigt bra! Det betyder att det borde finnas nån som passar för alla! Då kan alla hålla på med det fränaste av allt, hundsport! Vad jag däremot blir upprörd över är att det verkar som att hundtränare inte längre kvalitetskontrolleras alls... 

Har marknadsföring och gamla meriter verkligen blivit "allt" inom hundsporten? Jag undrar ärligt om hundfolk i allmänhet börjar bli förblindade och fullständigt påverkade av snygg reklam? 

Om jag har en snygg flashig hemsida som innehåller de "rätta" färgerna och de "rätta" citaten och dessutom kan formulera mig i ord, är jag då automatiskt en superbra hundtränare?  
Om jag har "skyhöga" kurspriser, vittnar det automatiskt om kunskap och kvalitet på mina arrangemang? 
Om jag tar betalt för "mentalträning" men själv är mindre bra på att tävla, hur i hundan går det ihop?
Om jag har fina annonserar om kurser i tävlingsträning och diverse elitsatsningar, men själv aldrig tävlat på den nivån, hur ska jag då veta vad som krävs för att ta sig dit? 

Ja ni fattar, listan kan göra lång! 

För en del verkar det viktigaste nu för tiden inom tävlingslydnadsträningen vara att ha nöjda och glada kursdeltagare, hur det sen går med träningens utveckling verkar inte betyda fullt lika mycket... Det är naturligtvis helt okey, om föraren valt att det ska vara så! Vill man betala dyra pengar för självförtroendeboost så ska man naturligtvis göra det. 

Börjar kanske bli gammal och mossig i mitt tänk men i min värld så ska ekipaget fortfarande utvecklas tillsammans, det är liksom det man betalar för! Kommer man inte framåt är det kanske en god ide att byta tränare/träningssätt... 

Nää gott folk, återgå till att kolla referenser på de som tar betalt! Hör med andra som köpt tjänster av den tränaren. Undersök andra kursdeltagares utveckling! Kolla tränarens egna resultat och våga ifrågasätta kunskap! Våga fråga vad du betalar för! 

Avslutar med att citera lydnadssportens senaste års SM vinnare "när man inte längre blir bättre blir man sämre" och hoppas fler tänker efter före!


6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är ett mycket tänkvärt inlägg du skriver! Precis som allting annat tycker jag man ska vara källkritisk, det vill säga kolla upp vad som ligger bakom utbildningen/instruktören. Precis som du skriver!

    Men, marknadsföring ÄR viktigt - det är ett sätt att komma ut, sälja tjänster. Men det finns olika sätt att gå tillväga. Antingen är man enkel, rak och ärlig eller så kör man marknadsföring rätt ut.

    Det är upp till oss konsumenter att vara noga med vad vi köper, vad kan instruktören, vilka erfarenheter har den och ännu en viktig sak - hur BRA är hen som instruktör och lära ut de kunskaper denna person har för vidareutveckling av ekipage?
    Det är skillnad på vad en person själv har lyckats åstadkomma för meriter och hur bra den är att lära ut sina kunskaper vidare. Dvs, en världsmästare är kanske inte alltid lika bra pedagog. Sedan är det såklart tråkigt med instruktörer som lär ut mer än vad de själva har åstadkommit.

    Mvh Sofia Olsson
    www.boggas.se

    SvaraRadera
  2. Hej Lena! Riktigt bra skrivet! Jag håller med dig till fullo, och har en vision om någon slags kvalitetskontroll på oss instruktörer - och har skapat "nätverk för fristående instruktörer", jag hoppas vi blir större och kan börja det viktiga arbetet med någon slags certifiering som ger kunden en trygghet. alla instruktörer, oavsett inriktning är varmt välkomna:
    https://www.facebook.com/NatverkForFristaendeHundinstruktorer?ref=ts&fref=ts
    Mvh Malin Björefalk

    SvaraRadera
  3. Intressant ämne! Och det rör inte bara hundträning, i mitt jobb händer det att jag upphandlar föreläsare eller andra typer av utbildningar, och det är i sanning inte lätt att veta vad som verkligen finns bakom flashiga fasader som hemsidor och annonser utgör.
    Samtidigt - om kursdeltagarna är nöjda och glada, ja då är det kanske frid och fröjd?
    Och självklart är det mer lockande (åtminstone för mig) med en snygg, proffsig hemsida än en som ett barn kunnat knåpa ihop.
    Men hur ser man förbi detta? Någon form av kvalitetsstämpel vore ju en jättebra början!

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med i det du skriver. Vill tillägga en sak eftersom jag har udda raser (bostonterrier o basenji) så har jag betalat dyra pengar o gått för ngr instruktörer senaste året i hopp om att få med mig ngt nytt o i stället fått svar som "jag skulle aldrig köpa en icke bruks/lydnras", eller så har de stått där utan att kunna ge ngt svar. Eftersom jag tränar med fler som har sk sällskapshundar så tycker de som jag att mkt av hundträningen baseras utifrån bc-tänk. Själv tycker jag att det verkar vara en "trend" att ha tävlat i SM o sedan gå ut med att vara "expert" på området o ha en massa kurser. Läser på mångas hemsidor att de först haft andra raser o tävlat i klass I o ibland även klass II och sedan??? ..också har de skaffat sig en bc o klättrat i klasserna. Sedan finns det en kategori klickerfantaster (som har en lååång lista över utbildningar o kurser som de har gjort) som lär ut momentinlärning men inte har en aning om vad de "ställer till" med inför kommande tävlingsträning då de inte själva har tävlat (fattar inte vad de får självförtroendet ifrån) Vilken instruktör vi vill ha variera nog stort, men jag vill ha en som ser lösningar i stället för problem samt har Många lösningar på Ett problem OCH dessutom är ödmjuk.
    Själv har jag bara klarat av bl.a SLCH o elithundar med 2st cavalierer,en schäfer o en bostonterrier som blev uttagen till 1a talanggruppen samt LP1 med en basenji.Har ingen utbildning inom SBK (gått kurser,clinics,lyssnat på föredrag o läst en massa) o själv så tänker jag att jag inte kan ha ngr kurser för att jag inte tävlat på SM.....

    SvaraRadera