onsdag 9 oktober 2013

Dags att börja träna!

Nu är det hög tid att lägga upp en träningsplan inför Nordiska Mästerskapen i Lilleström i Norge!

Förresten är det väldans kul att vi ska just dit! Har tillbringat mycket tid i just Lilleström/Strömmen med trevliga träningskamrater då jag bodde mina nio år i Norge... Visserligen tränade jag med annan ras än nu och ofta mer bruksinriktat, men hundträning var det i allra högsta grad. Hmm, blir nästan lite nostalgisk... 

Åter till verkligheten och egen träning. Det sista har det inte blivit nåt alls av sedan sista rankingtävlingen i Mariestad. Planen var från början att ta en längre lydnadspaus, faktiskt fram till jul, efter den tävlingen. Hade faktiskt planlagt att Mariestad skulle vara sista rankingtävlingen vi startade på. Jag hade lekt med tanken att låta bli rankingtävlingarna och istället endast satsa på SM. Det kostar så otroligt att träna på den nivå som behövs för att kunna vara med å konkurrera med de bästa. Kostnader jag pratar om är inte bara i pengar, det är oxå tid och engagemang. När man under lång tid  liksom aldrig får riktigt "stolpe in" har det kännts ganska motigt att träna på... 

Höstens rankingtävlingar har varit "så där" för oss. Definitivt inga "fullpottare" när man snackar om känsla. Men Sheger börjar åter att bli riktigt stabil och har sista tiden gjort få misstag. Känns som han återigen tävlar på en hög lägstanivå... Visserligen har vi nu med oss en fjärdeplats från Kungsör och en tredjeplats från Mariestad och det är jag väldans stolt och glad för. Men så såg det definitivt inte ut i somras då jag klurande på hur vi skulle lägga upp vårt framtida tävlande....

För i ärlighetens namn så trodde jag, i somras, att våra chanser att få åka till NoM var i det närmaste obefintliga... Så efter Mariestad var jag fullplanerad med jobb, inklusive en helgkurs i Sundsvall. Det mest x-tra arbetet är nu avklarat och jag får börja klura på hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt för oss. 

Jag vet att vi oftast inte har de snyggaste detaljerna på tävling och det har jag accepterat för länge sen. Visst, har vi tur att momenten kommer i en ordning som passar oss så kan vi nog oxå "sätta" ganska svåra tekniska delar. Men ordningsföljd på moment är inget jag någonsin kan påverka så det är bara att göra det bästa av tävlingen oavsett vad som kommer! Vad jag däremot har är en hund som arbetar till absolut sista andetaget. Han älskar att träna och tävla lydnad, ger järnet, bangar inte för nåt och han törs försöka i alla situationer. Det i sig kan oxå räcka långt. Haha, akta sig den dan upplägget passar oss, då skulle det bli åka av, haha! 

Nu ska jag försöka planera för ett smart sätt att fortsätta att träna stadga, följsamhet och lyssnaträning. Hur som helst ska det bli fantastiskt roligt att återigen få vara med det svenska lydnadslandslaget på ett mästerskap! 

Bästaste bästaste Sheger! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar