måndag 25 mars 2013

Rankingtävling Malmö, med bilder

Kan för oss sammanfatta tävlingen med ett - öhhhh...

Jag är förvånad, undrande och faktiskt för första gången i tävlingssammanhang besviken på min Sheger! Tävlingen blev alltså inte alls vad jag hoppats på.

Sitt i grupp gick bra med full pott. Så fort vi sen kom fram till startpunkten för platsliggandet började eländet. Han tog upp huvudet nästan direkt och bara det är förvånande. Lyft på huvudet under platsen har han mig veterligen inte gjort på flera år... Han låg sen och luktade och slickade på mattan i flera omgångar. Dessutom hade han flyttat sig och låg snett! När jag kom tillbaka var han dessutom alldeles skummig runt munnen och såg helt borta ut i blicken... Betyg - 5p. Där nånstans när vi var gömda stängde hans hjärna av sig och jag hade sen under hela dagen problem att få honom att fokusera på sina uppgifter fullt ut. Enligt hans tycke fanns det viktigare saker - och det var löptik!

Sheger nr. 3, nosar OCH slickar på mattan...
I de momenten där jag var nära funkade det väl ok, men han hade problem vid VARJE startpunkt. Där jag lämnade honom blev det nos och när jag stod kvar hörde jag hur han satt och klapprade i tänderna... Vid apporteringsdirigeringen, där det blev lång väntan vid utlägget, var jag nästan säker på att han skulle glömma varför han satt där och helt enkelt skulle traska iväg... Jisses vad det slog i tänderna, och det samma hände även på vittringen. Inför de momenten var jag nu helt på det klara med vad som hände och försökte "komma undan" startpunkterna. Tyvärr gick inte det, då TL verkligen ville ha oss exakt på punkterna och det är ju rätt. Men han var så påverkad att jag tyckte det var värt att försöka...

Så här i efterhand känns det ganska grinigt. Vi har tränat massor med löptik och han har aldrig visat det han nu visade. Han har aldrig tidigare brytt sig. Men nu var hjärnan bara med vid vissa delar, annars var den nog på nån söderhavsö tillsammans med DEN, enligt Sheger, helt underbara tik som fanns nån stans där inne...

Finns trots allt delar som jag är nöjd med. Hela första ringen, som innehöll våra normalt svagaste moment, funkade ok. Fritt följ - 8,5p. Z - 9p. Fjärren var fin fram till näst sista skiftet, stå/sitt, där tryckte han på och flyttade fram - 8,5p.

Inkallningen, ok ställande, bortdömt läggande - 6p. Läggandet tar jag på då jag använde fel kommando... Hoppapport - 0p. Har ingen aning om varför han inte hoppade tillbaka... Fick för en gång skull till ett rakt bra kast, kanske blev det för lätt :0)

Får metallapporten av TL
Rutan var fin - 10p.


Kommenderar till kon


Stoppet vid konen
Punktträning har gett resultat, dutti hund!

Inkallning från rutan
Apporteringsdirigeringen, dömt för omtag - 8,5.

Till kon
Stoppet vid konen
På väg in med apporten
Här har du!
Transport
Vittringen tyckte jag var fin i fart och sortering. Han börjar tyvärr att flippra med pinnen i ingången, när han sätter sig, och det bedöms helt riktigt för tugg - 7p.

Utlägg av pinnar, kolla Shegers huvud, på väg ner i backen igen...  
Fint och säkert sorteringsarbete, griper vid första kontakt
Kolla morsan, jag hitta'n
Jag är nöjd med att vi inte hade ett enda kroppskommando eller islag i föraren och att han inte gasade på mellan momenten, där var han faktiskt koncentrerad! Gillar oxå placeringarna vid kon! Mindre nöjd med att frustrationstugg är tillbaka på apporterna och naturligtvis den katastrofala nosningen, tandklappret och skummande munnen, gahhhh... Vi hamnade på en 12'e plats med blygsamma 237p.

I övrigt ett bra arrangemang som jag tyckte hade betydligt mindre ljudnivå än förra året. Verkade vara lite mindre folk då man faktiskt kunde röra sig mellan ringarna i år. Grattis till alla som fick till bra rundor! Vi andra får slicka såren ett par dagar...

Tack oxå till LWA för trevligt resesällskap. 104mil blev det totalt och hemvägen var lååååång. DET tänker jag komma ihåg om jag skulle få för mig nåt så idiotiskt som att anmäla långt bort igen..! Lång resväg, övernattning - dyr resa för nosningar och tandklapper... Blääää!
 
Alla bilder är "printscreens" från livestreamingen på agilityonline.se
 
 

1 kommentar: