måndag 4 mars 2013

Belöning efter ansträngning och prestation

 
Både söndag och idag måndag har vi dundrat på med träning av elitprogrammets övningar.
Tycker det är otroligt nyttigt att bara köra på, inte bara för hundarna, utan även för mig.

Tror att jag nu äntligen har hittat tillbaka till alla kommandon och röstlägen på Sheger. Det är inte helt enkelt att köra två så totalt olika hundar som Sheger & Bosse i samma tävlingsklass. Olika individer som behöver olika hjälper/retningar för att lyckas, det gäller att hålla reda på vem som behöver vad!
När det inte blir så mycket sån träning är det inte helt lätt för en virrpotta som mig å hålla reda på vad jag håller på med... För att försöka få ordning på mig själv igen har jag nu startat varje träningspass med Sheger och han är oxå den som får störst träningsmängd just nu. Tycker det börjar känns som vi börjar att hitta tillbaka till varandra igen. Hoppas det håller i sig resten av månaden.

Har nu efter nyår saknat mitt vanliga träningssätt med att köra mycket hela, men utmanande övningar. Väder, underlag och sjukdom satte ett kraftigt stopp för det. Det har istället blivit uteslutande träning av detaljer och jag vet iaf. ingenting som förstör mina hundars uppgiftstänk så mycket som det. Koncentrationen har en tendens att totalt försvinna i allt belönande...

Bägge grabbarna har tidigt fått lära sig att det kan bli riktigt go belöning efter utfört arbete, men vi jobbar klart först. Medans vi håller på är det mest hårda karameller, typ leversnittar om det nödvändigt ska belönas. Tycker det är de som "fastnar" minst i halsen. De harklar sig minst av dem iaf. om man jämför med vanliga Frolic. Använder inte alls kladd som korv eller köttbullar. Klart att de får gotta om de anstränger sig mer än vanligt. Låter kanske lite knepigt men jag belönar nog oftare på försök till ansträngning än lyckanden i sig... När vi är klara kan det däremot smaskas ordentligt. Hittade nya karameller i affären idag, mjuka avlånga som går att delas och mycket goda enligt grabbarnas undersökning. Ny favvo en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar