lördag 4 februari 2012

Jag har en plan...

Efter förra helgens landslagsläger har det varit kruttorrt på träningsfronten! Inte en enda minuts träning med nån av hundarna och vi kommer att fortsätta ha träningsledigt fram till tisdag kväll.

Hade med mig en massa intryck hem från lägret och jag kände att jag inte visste helt var jag skulle börja "rodda". Jag behöver ibland bara få tänka igenom saker å ting i lugn och ro.

Det är funderingar på om allt ifrån vår nuvarande träning till förberedande tänk och vad vi behöver förbättra. Vilken typ av störningar behöver han förberedas på? Hur ska saker förbättras, vad är i dagens läge våra styrkor som kan konserveras och vilka delar är våra svagheter..?
Mycket kluring har det varit och nu har nog bitarna börjat ramla på plats, iaf teoretiskt...



















Kommer när vi startar upp på tisdag fortsätta träna det fria följet så som vi gjort senaste tiden. Vi ska lägga lite mera krut på stegförflyttningarna och "ta tag" i språngmarschen och följsamheten i vändningar. FF = koncentration!

Behöver styra om hans fokus i Z'at. Mer koncentration och mindre moment.

Kommer att byta inkallningskommando. Upptäckte att min röst på "kom" inte når fram till honom vid högt störningsljud. Är nöjd med farten men momenten kan ju alltid bli bättre... Här ska det oxå tränas på bortsortering av andras kommandon!


Tänk och teknik i hans älskade ruta ska konserveras!






Apportdirigeringen behöver stärkas upp med ännu mera apporteringssug... Dessutom ska det införskaffas fler och annorlunda apporteringsföremål. Vet vilka som han för dagen är hanterar bra och vilka som är svåra att låta bli att tugga på. Viktförskjutningar på apporten är dösvårt, blir gärna lite "jollring" då... Belöningspunkt i avslut ska flyttas lite mer åt vänster.

Behöver träna mer på öppna hinder, utan hjälpen av "pinnarna" var det tydligen inte helt samma sak. Det tyckte han var lite konstigt.

Ska träna vittringen på ännu "smutsigare" pinnar. Vill oxå att han alltid börjar jobba från vänster till höger oansett cirkel eller rad. Bära pinnar kan nog tränas i det oändliga...

I dagsläget är jag ganska nöjd med vår fjärr. Vet att den är långt från perfekt men jag gillar hans inställning och tänk. Om jag i tillägg har huvudet på skaft kan rörelserna bli riktigt skapliga...

Tänker vara lite modigare med störningsträningen av gruppmomenten!

Behöver träna mer på att samma kon kan användas både till rutan och dir.app, olika former på koner ska oxå tränas mer på. Hittade några bra objekt på Ö&B idag...

Kommer fortsätta prioritera min uthållighets och lyssna träning. Tror det är det enda sättet jag kan behålla förigheten i Sheger "kan själv" Löfroth. Dessutom är det kul och annorlunda träning som gör att han behöver vara skärpt hela tiden och inte börjar "gå in i" belöningstänk!

Visste sedan tidigare att han tänker linjer i vägen mot rutan, så det har vi tränat att välja bort. Det visade sig att han även tänker linjer i förhållande till vägg/tävlingsplanen i app.dir och även hindret. Det retar mig lite att han "sätter på" GPS'en precis som i ett hämt i vallhagen. Det betyder faktiskt att han inte är så öppen i skallen som jag inbillat mig... Har alltså jobb även där.
Lite knivig träning! Dels för att jag är beroende av större ytor och för att balansen i träningen mellan totalförvirring och färdigt moment totalt kastas om. Den som vågar vinner, eller hur var det nu..?

Känner mig supermotiverad att sätta igång, men ska låta tankarna sjunka in ännu några dagar efter de är satta på pränt. Räknar med att planen kommer att ändras flera gånger men det är iaf. så det ser ut nu!

1 kommentar:

  1. Jag blir alltid så peppad och glad när jag läser din blogg, du tänker alltid så vettigt och skriver så bra (och roligt) om dina träningsupplägg och även när man kan läsa att du sliter ditt hår över något så kan jag ändå höra ditt skratt som överröstar frustrationen ;)!

    SvaraRadera