tisdag 19 februari 2013

Informativ träning...

På förmiddagen hade Lillemor & jag ett träningspass här i Karlskoga. Vi körde genom eliten tävlingslikt med Bosse, Shikka & Sheger.

För att summera så fick jag massa information, kanske lite mer än jag trodde jag skulle få >_<
Fast jag egentligen vet det, så är det tufft att se att detaljträningen har saboterat bägge hundarnas uppgiftstänk...

Sheger var dessutom onödigt spänd och tappade bort sig grovt ett par gånger. Han vill vara noggrann och förutseende, men eftersom vi inte haft nån uthållighetsträning sen tävlingarna i december orkar han inte helt och då är det lätt att tänka helfel! För att förklara så var Lillemor's kommentar "det är inte sant..." Jodå, det var det, å fel blev det! Hade det varit tävling så hade vi INTE haft poäng på allt. :(
Nu var det inte så att allt blev fel, absolut inte. I många av momenten var det inte nåt jag ville ändra på, utan de var jättefina. Men som sagt, nu är det uthållighet som gäller framöver!

Lilla Bosse traskade på och när jag tänker på det så här i efterhand så gjorde nog han nog faktiskt en stabilare runda än Sheger... Hans fel var inte lika grova som Shegers, utan mer lite "småplock". Han visade mognad genom att faktiskt tänka samtidigt som han sprang. Duktig liten hund! Dessutom tappade han inte huvudet en enda gång, inte heller drog han ner rullgardinen.
Det kanske hjälper med ett år i varje ben å ett i skallen..!

I det stora hela är jag nöjd med bägge hundarna som försöker jobba hela tiden, sen kan ju inte de rå för att jag inte haft förutsättningar att ge dem den bästa träningen den sista månaden...

Hoppas att få till ytterligare ett pass i eftermiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar