tisdag 18 december 2012

Tävling x2 Älvsjömässan


Sheger nr.5
Foto: Johanna Blom
 
Nu är Sheger och jag i mål med vårat "tävlingsmaraton". Fyra inomhustävlingar på tre veckor, det tycker iaf. jag är ett tufft program!

Målet var inte resultatorienterat, utan endast att försöka behålla hans fina attityd av att vilja ha mer genom varje tävling. Jag är väldigt glad och otroligt stolt över honom som klarar det med bravur!
Erkänner att jag är lite stolt av mig själv oxå som faktiskt klarade att mota bort "tävlings Lena" och hålla mig till planen!

Viktigast var att han tyckte det var kul och det är jag övertygad om att han tyckte. Det fullkomligt lyste "spjuveraktighet" och lite lagom f**nskap om honom hela helgen.
På lördagens tävling var han lite för mycket på vilket orsakade några egna beslut om när saker skulle göras, men jag lät honom hållas.
Han hade liksom en så härlig uppsyn: här är jag, Sheger - såg ni den - va, va, va?!

Kul i rutan!
Foto: Johanna Blom

Söndagen valde han faktiskt att tagga ner en aning och det var riktigt trevligt att se honom fråga "vad ska jag göra nu" ;o)

När jag nu kan summera de sista tre veckorna så har det sett ut så här:
Tävling Kungsör - Tävling Björnidet - Träning Björnidet - Tävling Älvsjö - Tävling Älvsjö.
Den observanta ser att der endast finns ett träningspass med under tre veckor... Har alltså endast haft ett "reparationspass" under den här tävlingsperioden och kan nu lugnt konstatera, utan att vara förvånad, vad som "gått sönder":
  • det fria följet - jobbar sig fram och tappar vänsterbogen
  • ställandena på inkallningen
  • fjärren - tappar tekniken helt från stå till ligg... 
  • jag har "tappat" mitt sitt-kommando i Z! Varje gång jag kommenderat har jag kännt att det är fel, men vet inte hur... Vi har missat sitten bägge senaste tävlingarna, lördagen la han sig och på söndagen stog han - skönt med variation... >_<
Vad som har blivit bättre:
  • tanken på djupet i vänsterruta (som det har varit alla fyra tävlingarna)
  • apporteringsdirigeringarna. Har haft vä, hö, vä och höger igår. Alla distinkta med lika tempo och inga omdirigeringar! Hade dock frustrations rullning på ingången på söndagen.
  • kommer på första kommando på inkallningen från rutan (tänk vad lätt det går när man kommer ihåg sina kommandon..)
  • inga islag på ingångarna (bortser från gårdagens pyttelilla touch på vittringen som gav betyget 9,5p)
De olika tävlingsunderlagen har naturligtvis spelat en ganska avgörande roll. Han trivs riktigt bra i Kungsörshallen, det underlaget passar honom perfekt. Dessutom tycker han det är fränt att det låter när han går, jag tror han stampar på lite extra ;o)

I Björnidet fastnar han på nåt sätt i underlaget, men han gillar att springa på det.

Nålfilten på Älvsjömässan hamnar sist på listan. Den är hal, men han tacklar den ändå ganska bra. Blir dock lite frustrerad av att inte hamna helt vart han tänkt sig, vilket gör att han tar i mer och blir mer frustrerad... Klarar det ändå utan att på nåt sätt tappa huvudet. Trots det hala underlaget har han inga tempominskningar, duktig kille det! Det är ju bara luta sig tillbaka och konstatera att tyngre hundar med fart och tryck inte kommer helt till sin rättvisa på hala underlag...

För intresserade kommer här resultaten:
121202 Kungsör   - 302p nr.1 av 15. Utdelade förstapris: 6st
121208 Björnidet  - 280p nr.3 av 17. Utdelade förstapris: 3st
121215 Älvsjö      - 259p nr.4 av 25. Utdelade förstapris: 4st
121216 Älvsjö      - 262p nr.6 av 23. Utdelade förstapris: 9st

Av ovanstående tävlingar var det endast den sista som hade "normal" momentordning och samtidigt flest förstapris, tillfälligt eller?

Nu tar vi en vila för att starta om med lite teknikträning efter helgerna!
Har ju "lite" att jobba på och en motivationsmorot kom i ett mail i form av ännu en inbjudan till ett landslagsläger. Tjo - va kul!


Tigger karameller efter avslutat jobb!
Foto: Johanna Blom

2 kommentarer:

  1. En härlig resumé från ett härligt ekipge. God lycka även i framtiden!

    SvaraRadera
  2. Grattis till ännu ett landslagsläger!! Härligt!!

    SvaraRadera