tisdag 20 mars 2012

Rankingtävling i Malmö

Hemma efter en tränings och tävlingstripp till Malmö. Vi åkte torsdag lunch och var hemma söndag kväll. Sheger och jag hade turen att få campera tillsammans med Lillemor & Kjell i deras husbil.













Torsdagen blev det lite träning och övernattning vid Kungälvs BK.

Fredag ordnade Mona träning i Göteborgs Hundarena kl. 11-15. Det var Mona & Marvin/Fira, Linda & Vip, Helena & Picknick, Lillemor & Shikka och jag & Sheger. Tyckte vi fick till en bra träning och Sheger kändes samlad i skallen! När vi var klara fortsatte vi hem till Mona i Varberg.
Där startade vi med en liten promenad med kraftigt motlut, puuust... Kvällen avslutades med mat å lite vin innan det blev kvällen. Klockan ställdes tidigt för att vara inne på Malmömässan innan klockan 11 då vererinärbesiktningen stängde. Tack Mona för sängplats, frukost och dusch!

Framme i Malmö blev det lite tränat först på eftermiddagen då det började tunnas ut på folk. Körde ff, Z och fjärr. Fick klura lite för Sheger hörde inte alls mitt sitt-kommando utan följde med utan minsta reaktion... Vilket i sig inte var konstigt för ljudnivån på mässan var enorm.

Tävlingsdagens morgon gick fort. Vi var i första gruppen (nr3) på kvarmomenten och innan jag egentligen hade fattat var som hände stog vi placerade bakom ett skynke och Sheger satt i grupp... Efter samlingen var det nämligen inte - vi startar om 5 minuter - utan vi startar nu! Det var bara att öppna buren, ta hunden, å stövla in.


Kvarmomenten gick ok sitt/ligg - 9/10. Sheger verkade trygg efter bägge.


Så småningom blev det dax å gå in i första ringen som jag var förberedd på skulle vara den jobbigaste. Dels pga. vilka moment det var i den ringen och den kändes oxå mycket tajtare. Publiken var tätare inpå och ringen var ganska liten. Det blev oxå betydligt svårare än det jag föreställt mig!

Man pratar hela tiden om att förbereda hunden och där känns det, även nu efteråt som om jag gjort vad jag kunnat! Har inte haft lika mycket fokus på att jag skulle vara förberedd på hur det skulle vara. Trodde jag hade koll, men neeej... Faktiskt fortfarande lite förvånad över hur splittrad jag blev av att inte kunna göra som jag brukar.

Jag stördes enormt av att inte höra tävlingsledarens kommendering i det fria följet. Gick och spände mig och fick gissa vad han sa flera gånger och även titta på honom typ vid stegförflyttningarna och vändningarna för att se vad han sa. Har egentligen tränat precis tvärt om, med högljudd TL som springer efter/ivägen och man inte behöver tänka "VA?". Begriper ju att det var lika för alla, men jag var oförberedd på det och kunde inte hålla mig till mitt totalstyrda ff. Varje gång jag vred på huvudet för att höra/se trodde Sheger att det var en vändning... Vi har ju inte så mycket marginaler å gå på i ff, så vi skrapade ihop en 7 poängare.

Z'at gick bättre för där vet jag ju hur jag ska gå, kommenderingen hördes bättre och det kändes ungefär som vanligt, betyg 8,5p
Första ringen avslutades med fjärr som jag är nöjd med, distinkta rörelser, betyg 9.

Den andra ringen började med inkallning. Vi har gööörtränat på att inte starta på annans kommando efter läggandet och det flöt på bra, fin inkallning, betyg 9. Följande moment var hoppet och det var fint, betyg 10.
Rutan var bra, både till kon och ruta. Tyvärr missade jag 1 poäng för att jag vred på huvudet vid inkallningskommando, vilket brukar vara ok på tävlingar med hög ljudnivå, men inte idag. Tappade där 4p för dk.

Sen följde apporteringsdirigeringen. Ville inte ha högerapporten eftersom den låg väldigt nära kanten/publiken. Gissa vilken jag lottades, jopp höger... Var döberedd på en omdirigering och mycket riktigt, han bågade bra men vek in. Hans GPS sa tydligen att enligt linjerna i förhållande till ringen ska den ligga där - och stack på mitten... Stannade honom och dirigerade om vilket gick bra. Han följde alla kommandon klockrent, trots det drog dommaren hårt och vi stog igen med 6,5p. Ringen avslutades med vittring och den gjorde han jättefint. Bra tempo in/ut och tar beslut vid första kontakten, bra grabb det! Betyg 10.
Vi slutade på en fjärdeplats med 281p. Hade ingen som helst wow känsla under tävlingen utan det kändes lite ryckigt och utan flow. Det var inget jag tänkte på medans vi tävlade men det fanns med i funderingarna efteråt.

Glad att Lillemor & Shikka gjorde en fin runda och slutade på en femteplats!

Grattis till Karin & Qlura som visade upp en toppenrunda och vann tävlingen. Lena & Tease kom tvåa och Ditte & Abby trea. Grattis tjejjer!

Kom ihåg att träna på: att gå och inte höra och störande linjer i app.dir!
Jag är mycket nöjd över sättet Sheger håller ihop i jobbig miljö, han är lixom samma glada skit i alla väder! Trots att vi varit borta flera dagar, sovit på olika platser så är han med bara han får sin viktiga mat... Han är en cool grabb han!
Det är iaf. för mig helt tydligt att han finner trygghet i momentförberedelser samt att jag beter mig som jag ska...

Om man "får" säga det så känner mig nästan lite mallig över att träningen med täta konskick samt absoluta stopp höll på tävling, nästan inget x-tra steg nån stans ;o)

Stort tack till Lillemor & Kjell för att jag fick bo med er!

Nu är det bara att fortsätta träna...

2 kommentarer:

  1. Grattis till en bra tävling! Ha, ha vilken skojig bild. Han ser ut som skobiedoo (hur det nu stavas) Stor nos! ser söt och tokig ut!

    SvaraRadera
  2. Sandra med Vide24 mars 2012 kl. 22:57

    Stort grattis till dig och coolingen Sheger!

    SvaraRadera