måndag 19 maj 2014

Sheger till VM!

I veckan fick jag ett mycket för mig oväntat telefonsamtal från landslagsledningen: Sheger är uttagen till lydnads VM i Helsingfors! Inget och jag menar inget kunde få mig mer förvånad. Jag var på ICA Maxi å handlade när Lotta ringde och inte vet jag vad jag gjorde när vi lagt på, för jag fick inte med mig hälften av det jag skulle... 

Våra två senaste rankingtävlingar har endast genererat 1p och jag hade nog lite räknat bort oss lite redan efter Malmö... Visst, i Malmö gjorde han en jättefin ring2, men våra svagheter i ring1 var tydligare än nånsin med så lite träning som vi fått till innan. Han hade ju vilat länge då han varit både halt och hade sin "näsblodepisod"... 

På tävlingen i Forserum funkade precis ingenting! Tydligen trivs vare sig hund eller jag där, förra gången det var rankingtävling där var det precis samma sak... Jag klarar inte av att gå på deras appellplan. Den ser väldans jämn å fin ut men den är jättegropig. Min skada i vänster knä gör att jag inte känner var jag sätter ner foten och får därför gå och parera hela tiden. 

Tyvärr dunsade/stötte jag ganska ofta emot Sheger vilket skapar en enorm osäkerhet och frustration i honom. Pga. mitt vänsterknä har vi nämligen en regel under fria följet, den får absolut inte får brytas, det är att han inte får tränga mig (för då ramlar jag). Vet att det kan se ut som om han tränger när han tappar positionen, men han rör mig aldrig! Han fick sig ett par ordentliga tryckare under det långa fria följet och det bar han tyvärr med sig i resten av programmet, genom att överarbeta och försöka för mycket och då blev det fel istället... 

Resan hem från Forserum var allt annat än munter och när jag kom hem var jag riktigt grinig! Bilresan som kändes oändligt lång gick till att försöka planera träningen inför SM. Bestämde att grabben skulle få valla lite fram till vi åker till Sollefteå, typ som ersättning för behandlingen han fick i Forserum... (jag har väldans dåligt samvete)

Vi har varit å vallat fyra gånger och jag blir lika imponerad varje gång över att han kommer ihåg visslan, bra grabb det! Nu får jag tänka om å försöka formtoppen till VM augusti istället för SM juni. Jaja, hur som helst så ska det bli gör fränt! 
Lydnadshunden har singlat, takterna sitter i! 

Det här blir vårt tredje landslagsuppdrag: 
2012 VM i Österrike
2013 Nordiska i Norge
2014 VM i Finland

STOLT! 

1 kommentar: