torsdag 27 februari 2014

Hej 2014!

Väldans länge sen jag skrev nåt här, men jag har varken haft lust eller ork, livet kom liksom emellan... 




Vi startade upp Shegers träningssäsong på allvar nu i måndags. Det är absolut i senaste laget inför rankingtävlingen i Malmö, men ett halt och livsfarligt underlag samt oinspirerad matte har skjutit på starten... Han är en hund som normalt behöver vara ordentligt igång och ligga i ganska hård mängdträning för att fungera på tävling. Vi får se vad vi hinner med. På fyra dagar har vi iaf fått till sex stycken ordentliga träningspass. Idag avslöjade gullegrisen att han bl.a. tydligen vet vilken apport jag tänker skicka på utan att behöva lyssna på vad jag säger, "hoppsan Kerstin" va fel det kan bli! Endast sex träningspass och #Shegerkansjälv# är redan framme, hmm... Vi har redan hunnit göra en del idiotiska fel! :o) 

Nu har vi inte tränat nån ordentlig momentträning sedan Nordiska, så det är väl som det ska då det definitivt fattas en hel del på utförandena... Så här i början av träningen tycker jag alltid att det är enklast att genomskåda var han vill fuska och var han är naturligt noggrann. Efter de här träningspassen kan jag konstatera att det ser ut ungefär som vanligt efter paus, en bra skillnad är att han fortfarande är helt fast i alla apporteringar! Mindre bra är väl kanske att jag inte kommer ihåg alla kommandon... Sånt man annars bara säger utan att tänka blir jag alldeles rådvill på. Hmm, vilken hund hade det kommandot? :o) Räknar med att det kommer tillbaka efter en stunds träning. Borde kanske skriva ner dem! Egentligen inget konstigt för vår träning, vi gör ganska ofta rejäla grodor och ibland vill jag att det ska vara så. Vi behöver vara tränade på att inte tappa konceptet om nåt oförutsett händer! 

Har under vintern gjort nåt jag inte brukar göra så jättemycket, jag har nämligen läst en del bloggar och följt en del hundträningsgrupper på FB. Är fascinerad över hur lätt det ges "expertråd" åt höger och vänster om ditten å datten, ofta för att nån man känner, har sagt att nån annan kände nån, som vet om nån som provade nåt kompisens kompis sa... Dessutom känns det nästan som om "nätet" svämmar över av perfekta träningspass och helt ofelbara fantastiska hundar. Det "ramlar" in lydnadsresultat i massor med poäng en god bit över 300. Jisses vilket lydnadslandslag Sverige har möjlighet att ha! Det är ju roligt att många är nöjda och glada med sin träning och sina hundar. 

Ska verkligen bli spännande att få se de hundarna tävla under året, de har baske mig lite å leva upp till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar