tisdag 10 december 2013

Lista på rapporterade EP-hundar

Nu är det mer än tre månader sedan Bosses sista epilepsianfall. Känns skönt att det gått så lång tid, även om jag mer eller mindre bara går å väntar på nytt anfall... Det blir liksom att jag går å analyserar honom för å försöka se om nåt i hans beteende ändras. Förmodligen helt vansinnigt av mig, då jag inte märkt nåt annorlunda vid de andra anfallen, men det är som det är...

Har suttit många dagar och studerat listan på hundar som är rapporterade med epilepsi som finns på Svenska Vallhundklubbens hemsida. Vill påminna om att man i dagsläget inte vet hur EP nedärvs! Jag börjar bilda mig en uppfattning av vad jag iaf. vill undvika för linjer i eventuell ny hund. Tyvärr eller lyckligtvis (det är bara att välja det som är lämpligast) finns antydningar till en röd tråd
(enligt mig) där vissa linjer är mer representerade än andra. (den tråden stämmer också bra överens med den infon om andra, ej än inrapporterade hundar, som jag senaste tiden fått vetskap om...) För de som är intresserade eller kanske inte visste att det finns en sån lista på Svenska Vallhundsklubbens hemsida - kommer här en bild!
Hoppas verkligen att fler rapporterar in sina hundar med EP och/eller andra defekter, även de som inte längre är i livet, så att alla som håller på med avel kan få nödvändig information.
Det är mig veterligen ägare eller uppfödaren som kan rapportera. Så om ni har eller har haft bordercollie med EP, snälla rapportera in till vårt avelsråd! Det går fort och är enkelt dessutom superenkelt att använda rapporteringsformuläret på Svenska Vallhundklubbens hemsida!

Tycker det visar på ansvarsfullt beteende av ägarna, gentemot rasen, att rapportera in sjukdomar.
Till uppfödare som rapporterar är det första ordet som dyker upp i skallen - RESPEKT! Det är inte enkelt att erkänna när det blivit fel, men ni som vågat "blotta" kommer med största sannolikhet betraktas med respekt när det så småningom ändå troligtvis kommer komma fram info om sjuka/döda hundar... Skit brukar inte ligga kvar i hörnen hur länge som helst, det tenderar att flytta på sig när det blivit för mycket!

1 kommentar: