söndag 10 mars 2013

Rankingtävling Kungsör



I fredagseftermiddag åkte jag och grabbarna till Kungsör för att förbereda inför lördagens rankingtävling. Vi bodde på ett vandrarhem och kvällen tillbringades med andra medtävlande, hämtmat, vin och lite lydnadsdiskussioner. Trevlig kväll, tack för det!

Vad det gäller tävlingen så är jag så här i efterhand i ett känslomässigt virrvarr. Är supernöjd med min Sheger, dock mindre nöjd med vår placering... Jag hade satt upp ett för mig realistiskt mål som vi klarade och med bravur. Förra årets rankingtävlingar efter VM, har verkligen inte varit vår grej. På SM visade det sig i efterhand att Sheger var allvarligt sjuk. Nästa ranking i augusti strök jag oss från då han ännu inte var friskförklarad. Den nästa rankingen i september och Forserum hade vi precis satt igång träningen igen och fattades både teknik och fysik...

Det var därför otroligt viktigt för mig att igår få visa upp en fräsch, frisk och genomtränad hund. Trots egen sjukdom den sista tiden och helt usla träningsförhållanden som gjort det hela mer komplicerat tycker jag att jag lyckats! Några misstag, men Sheger fick äntligen visa upp sig igen och jag är helsäker att han verkligen älskar't! Vi kan lägga ytterligare en tuggfri tävling utan islag i föraren bakom oss!

Tycker egentligen bara att vi hade ett riktigt misstag och det var att han tappade vittringspinnen på väg in till mig. Alltså exakt det samma som hände på VM, fast den här gången tappade han den bara en gång... Vad jag kan komma ihåg har det endast hänt vid de två gångerna. Bägge gångerna har det varit moment nummer ett i "ny" ring.
Har funderat lite och min #justnuteori# är att det troligtvis finns ett onödigt stresspåslag som inte visar sig i sorteringen, men att han ska vara duktig och skynda sig in... Ska komma ihåg att träna mer på liknande saker!

Restrerande moment tycker jag nog faktiskt att vi krämade ur det som i dagsläget finns!

Förmiddagen:
Platsliggning, stabilt och bra. Sen började det med den omtalade vittringen. Därefter hoppapport där han verkligem fick tänka till och vara smart hund. Där kom det omtalade "kavla upp ärmarna och spotta i nävarna" fram. Kastade apporten helt åt h---te, eller egentligen inte, men den fick eget liv jag aldrig sett maken till och stutsade tillbaka och ut åt höger på ett jättekonstigt vis. Hur som helst räddade Sheger mig ur den knipan. Duktig hund det!
Sen ett helt ok Z (sitt, stå, ligg), med ngt sent sättande. Fin helt omtagsfri apporteringsdirigering, med att avslut där han satt något långt ifrån. Valde att ha ett tydligt kommando från kon och det kostade, men det var en kostnad jag var beredd att ta.

Var jättenöjd ända tills jag kom ut på parkeringen då jag snabbt blev upplyst om att vi hade nollat hoppapport. Varför förstog jag inte och heller ingen annan jag frågade. Blev senare upplyst om att domaren hade dömt tjuvstart. För mig obegripligt, men nu var det dömt och det kändes väl just då inte ens som stolpe ut, utan mer som bortdömt mål... Vill med detta absolut inte kasta någon skugga över domaren eller min hund heller som gjorde en så fantastiskt duktig insats på momentet! Ska nån klandras så är det mig själv som har ett kommando som är svårt att tyda >_<


Det kändes dock lite som luften gick ur och jag hade en stund svårt med fokuseringen på eftermiddagsmomenten. Klarade så småningom släppa förmiddagsdelen och såg fram mot kommande moment, trots att det innehöll frittfölj... ;o)
Vi skrapade ihop en 18'de plats med 87,5p på förmiddagen och hade 31p poäng upp till ledaren.


Eftermiddagen:
Sitt i grupp, bra.
För att undvika ytterligare tveksamheter om mina kommandon beslutade jag mig inför den här delen ha hög tydlig röst, oxå som en träning inför kommande tävling på Malmömässan.


Första momentet var inkallning. Tycker att han gjorde en mycket fin inkallning, väl avvägt tempo och tryckte till bra i stoppen! Tycker det var svårt att veta hur man ska värma upp när det startar med ett sånt kraftmoment för att sedan gå direkt över på en fjärr. Sheger har ju en tendens att tänka för mycket muskler i fjärren så det är ett sårbart moment som vi försökt att "träna om" under vintern. Tyckte vi fick absolut full pott efter våra förutsättningar. Det var första gången jag använde våra nya fjärrkommandon på tävling och det funkade!
Hade stenhård koll på hans högertass som var låst hela tiden. Fick dock ett poängsavdag för tempo, vilket i vårt fall nästan är bra då han vid för mycket muskeltänk är för snabb och inte noggrann. Nu tänkte han till och var lite långsammare, bra grabb det!
Sen var det då dags för det fria följet. Hatmoment nummer ett! Nu jobbade han tillsammans med mig och det är jag supernöjd med. Tycker han höll sin position helt ok och vi kom oss genom utan att jag "tappade" honom. Är otroligt glad över dommarens kommentar "fina förflyttningar" har jobbat mycket med det och det är skoj att vi nu fick till dem på tävling!

Avslutningsvis var det dags för Shegers älskade ruta. Tycker det var duktigt av honom att inte stressa på av att inte ha fått sprungit dit än eftersom det var det sista momentet. Det är en sån sak som tidigare kunde göra honom lite upprörd och onödigt taggad. Fint konskick, bra ruta där punktträningen åter gett resultat då han hamnade i mitten, trots vänsterruta! Valde att vara jättetydlig på inkallningen då han sista gången vi tävlade i Kungsör låg kvar och det då krävdes två inkallningskommandon. Blev lite mycket kropp och det kostade, men inte heller det kan lastas hunden som gjorde ett jätte jobb - bara för han kan! ;o)

På eftermiddagsdelen fick vi dagens tredje högsta poängsumma 158,5p. Vi avancerade till en 11'e plats och hamnade 29p bakom vinnaren. Det känns riktigt grinigt att veta att utan poängtappet för hoppapport hade vi varit med i den absoluta toppen...


Grattis till alla er som lyckades och gjorde fin tävling och fick nya rankingpoäng!

1 kommentar:

  1. Sandra med Vide10 mars 2013 kl. 19:29

    Fy bubblan vad trist med hopp-apportsbedömningen! Men vad kul att Sheger jobbade igenom momenten så himla bra! Måste ha känts gött att det du filat på i träningen även kan plockas fram på tävling. Heja er!

    SvaraRadera