onsdag 14 november 2012

Hittar inga genvägar...



I måndags tog vi en dags lydnadsvila och gick en ordentlig promenad på 2,5tim istället. Tyckte grabbarna jobbade på så duktigt i söndags och jag vet att den typen av lyssna-träning ofta behöver lite mer återhämtning än "vanlig" träning.

Körde ett ordentligt tufft pass med Sheger igår tisdag och det gav ganska stora svar på vad jag behöver lägga fokus på kommande träningar. När han blev lite trött i skallen återgick han till att låta benen springa och han måste samtidigt ha lagt hjärnan kvar i träningsväskan...
Absolut ingen katastrof eftersom det egentligen var det jag ville se, vart hans kritiska gräns ligger just nu. Har inte gjort en enda sån check sen han blev sjuk. Följande träningar ska jag smyga på lite mer ork, men hålla mig på "rätt sida" om strecket! Nu börjar det närma sig en ganska intensiv tävlingsperiod med fyra inomhustävlingar på tre veckor. (om vi inte blir bortlottade) Inomhustävlandet tar oftast mer på skallen än utetävlingar så jag vill ha honom så förberedd som det bara går! Återstående träningspass ska jag försöka lägga pussel och se om jag kan få ihop alla delar så som jag tänkt mig.

Bosse tränade endast stopp. Stopp vid kon, stopp i rutan och stoppen på inkallning. Om jag gör förarbetet rätt så börjar stoppen vid konen se helt ok ut! Slarvar jag så far han iväg för långt, liksom stutsandes ut bak åt min vänster... Det är lite för mycket i hans träning som just nu ligger och "flyter". Jag kan helt enkelt inte helt bestämma mig om hur jag ska jobba med fotgåendet eller vilka kommandon han svarar bäst på i jobbet ut från mig.
I det stora hela jobbar han i rätt tanke och jag tycker han börjar få riktigt bra helhetsork. Sällan att "gardinen" går ner, även om det hände en gång i dag. Ser det direkt i ögonen på honom och då gäller det å va snabb. Tvekar jag det minsta lilla så backar vi i ett enda ögonblick veckor i träningen...

Idag ska vi pilla lite med mitt favvomoment - fritt följ... Urk, va jag tycker det är ospännande! Önskar ibland att jag kunde vara lite som de som har det som favoritmoment på riktigt. Just nu ligger det återigen absolut längst ner på min prioriteringslista och jag måste verkligen "ta mig i kragen" för att överhuvudtaget tänka på att träna det. Skulle vara skönt för mitt psyke men ganska orättvist mot grabbarna att bara gå ff på tävling... Det är väl bara att ta tag i "det" och inse att det inte går att köpa ff över nätet, inte heller kommer det av att vila sig i form (provat...) Jag och grabbarna kan endast få det "with hard work"  >_<  Blää...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar