lördag 21 januari 2012

Sheger ledig, men Booooo...

Sheger har till sitt stora förtret varit ledig från lydnadsträningen onsdag, torsdag och fredag. Han hälsar att det känns lika länge som en hel månad! Men från idag ska han träna minst en gång varje dag fram till landslagslägret.

Bosse har däremot fått träna onsdag och torsdag. Om jag nu ska tävla på honom i år ä det väl dags att putsa till lite saker och få mer uppgiftstänk i honom.
Eftersom han är "modell speciell" så har varje pass börjat med lite lugnare saker, typ min favvoövning fritt följ...


Tränat lite kvar-saker och sedan skiftat mellan tempo och stadga. Det är ganska märkligt egentligen, men det klarar han!

Vad han däremot har MEGA svårt för är skiftningarna mellan belöning och uppgift i minne. Om jag har belönat upp något så finns det en sååå stor förväntan att han faktiskt oftast inte klarar att jobba klart... Bara det i sig borde få mig att tänka mer helhet och mindre detaljer, men som sagt han är speciell och kan lika gärna tjura ihop totalt, bli svart i blicken och undra - varför skulle jag..?

Bosse har trots allt blivit mycket trevligare att jobba med. Låsningarna blir färre hela tiden och han bryr sig, iaf just nu inte speciellt mycket om störningar. Det känns lite som om hans största "fiende" är han själv.

Kul men svårt att ha två så olika hundar igång samtidigt. Bägge två är faktiskt stora utmaningar, men på helt olika sätt. Kan nämna att ingen av den hamnar på min 10 i topp-lista över lätttränade hundar som jag haft genom åren.

Så de som anser att BC'n är radiostyrd och världens lättaste hund att forma, tycker jag kan prova själva så kan vi diskutera efter det!
Det är nog inte så många som vet hur många timmar i "tankeboxen" och rena träningstimmar det ligger bakom bra presentationer, fast det gäller ju iofs alla raser.

Skulle iaf vilja knäppa alla som tycker att de är färdigtränade vid leverans vid åtta veckors ålder en knäpp på näsan!

Nu dags att planera dagens utmaningar och får jag det att ta tillräckligt med lång tid kanske jag klarar mig utan husliga sysslor i dag oxå!



1 kommentar:

  1. Ha,ha.....håller med dig.Knäpp dom på näsan från mig också.
    Trevlig Lördagskväll :)
    Lena,Gubben,Spot & Hoy

    SvaraRadera