fredag 7 juni 2013

Bra och dåligt, - som vanligt alltså...

Veckan som gått har varit innehållsrik med både bra och mindre bra saker.
De mindre bra handlar om tråkigheter där vissa människor vänder sånt man säger till att endast bli negativt och dessutom låta det få en helt annan betydelse... Har de senaste dagarna fått höra om "saker jag sagt" så jag nästan är förvånad att mina egna öron inte trillat av...

Till de mindre bra sakerna hör oxå att Bosse i måndags hade ett epilepsiliknande anfall, stackars lilla Bosse... Det i sin tur genererade (naturligtvis) i ett akutbesök på veterinärkliniken. Alla prover som togs var bra så jag fick liksom åka därifrån med ett "anfall" är inget anfall vilket känns sisådär...
Morgonen efter hörde jag några konstiga ljud från ett annat rum, rusar dit och möts av en Bosse som förskräckt tittat på mig typ vad har jag gjort nu..? Känner att det kommer inte vara lätt att släppa det här och nu tror jag det värsta precis hela tiden.

Det är egentligen intressant hur problem har en tendens att dyka upp med riktigt dålig timing. För mig verkar det finnas ett system i att de dyker upp när det är nån lite större lydnadstävling i sikte. Jag ska tydligen inte kunna ha en lyckad planerad uppladdning i lugn och ro, utan det ska hela tiden vara nåt som stör. Kanske det är så att mästerskap/större tävlingar inte direkt är menat för Sheger och mig?

Har varit lite småtjafs innan men slog till med full kraft innan förra årets VM i Österrike. Två veckor innan avresa blev jag uppsagd från dåvarande jobb. Försökte verkligen att fokusera, men ibland drog tankarna iväg...

Veckan innan förra årets SM tyckte jag mig känna att Sheger inte var helt i form och drog slutsatsen, i samråd med andra, att det var nog en svacka efter VM, hemresan utan träning osv. Tråkigt nog hade jag rätt och det visade sig sen direkt efter SM att han var så pass dålig att jag faktiskt höll på att mista honom. Fy vilken jobbig vecka det blev!

Inför förra årets rankingtävling i Kungsör var han ännu inte friskförklarad från veterinärt håll och där var vi alltså inte med. Nästa rankingtävling i Forserum var vi med på, men hade i princip inte tränat alls, vilket oxå syntes... Det har förresten tagit nästan ett år att "få tillbaks" honom i den kondition han var i innan han blev sjuk. Visst han har kunnat gå ut och dundra på i nån enstaka tävling på vanligt "Shegervis", men jag har märkt att det tagit på honom och han som förut haft suverän återhämtning behövde flera dagars "recovery".

Det är först nu i april/maj-13, jag med handen på hjärtat kan säga "he's back"! Då menar jag i återhämtning, nu är han som han var innan. Det har alltså nästan tagit ett helt år med långsamt skyndande. Man lyckades aldrig finna ut varför han blev sjuk, mer än att det förmodligen skedde under VM. Så mer än det lär jag aldrig få veta...

Årets rankingtävlingar i Kungsör och Malmö gick både bra och dåligt... Tråkiga träningsförhållanden med kallt, snö och halka och ingen "ordentlig" träning inför. I Kungsör gjorde han en kanonrunda och jag tillsammans med resten av åskådarna blev riktigt förvånade när vi blev dömda en nolla på ett moment... Men att han gjorde en fin stabil runda, det kan ingen ta ifrån honom!

I Malmö hade han tydligen funnit "the love of his life" då han bara var intresserad av löptik som måste varit innan i ringen. Har tränat både innan och efter med löptikar och han bryr sig inte, men då har ju tydligen inte HON varit där... Jaja, shit happens!

Nu inför årets SM så får Bosse EP-liknande anfall. Ja det är med största sannorlikhet inte över än, det är ju en hel vecka kvar till tävling. Det hinner säkert dimpa ner ett par störningar till...

Sheger har iaf. tränat på enligt planen och igår tränade vi tillsammans med Diana och Lillemor. Trots att det är riktigt varmt trycker han på och jag är efter våra förutsättningar riktigt nöjd med den genomköraren. Det vi lagt fokus på funkade enligt mig riktigt fint. Nu ska jag tjofsa sista veckan med några övningar, så får vi se hur långt vi hinner.

Glädjer mig iaf. till SM och hoppas så innerligt att vi oansett resultat, kan få visa upp vad han faktiskt kan, min älskade "lilla" hund!


1 kommentar:

  1. Hoppas det inte kommer några mer tråkigheter och att ni kan fokusera fullt ut på nästa helg! Det kommer bli super!

    SvaraRadera