måndag 18 juni 2012

Veterinärbesök - höga vita och låga röda...

Sheger på undersökningsrummet...













Årets start på SM blev ingen höjdare för oss. Hade "flaggat" innan att Sheger inte höll sin vanliga form och att det gick som det gick var ingen överraskning för mig. Han kämpade på men jag kände att det inte alls var samma hund jag brukar ha.
Kan säga att jag inte för en enda sekund trott att det var nåt annat än en fysisk formsvacka..! Tyckte väl att han inte tryckte på helt som han brukar i träningen och han kanske har använt lite längre tid för återhämtning av skallen, men annars har han helt varit sitt vanliga galna jag.

Efter dagens veterinärbesök är jag av annan åsikt. Jag är ledsen, rädd och dessutom helt mentalt utmattad och tillplattad...
Min hund mår inte alls bra! Blodproverna visar inget fästingburet men däremot en kraftig inflammation/infektion, dessutom lågt med röda blodkroppar. Buk och lungor blev röntgade utan att just nu hitta tumörer/blödningar... Ingen feber och njur/levervärden ok. Lågt, men inom gränsvärden för sköldkörteln. Prover skickat till SLU så får vi se om det kommer mer info. efter det.
Nu vila och antibiotika i 10 dagar, därefter nytt veterinärbesök och nya prover.
Det är förbaskat att man ska ha en hund med hög arbetsmoral! Det hade vid såna här tillfällen varit bättre om han stannade upp å kände efter och vek ner sig så man fattar att det är nåt tok. Istället så borrar han ner huvudet, kavlar upp ärmarna, spottar i nävarna och försöker...

Ni förstår säkert att mitt samvete ger mig ordentligt med stryk! Jag startade på SM med en sjuk hund. Om jag kunde ändra på det skulle det naturligtvis vara ogjort men nu kan jag inte det...
Hoppas att de som tyckte att "landslagshunden" som gjorde en riktigt dålig runda, förstår att han faktiskt försökte... 

Lilla älskade Sheger - bli frisk!!!

8 kommentarer:

  1. Men Lena! Ta inte på dej någon skuld, alla vi som känner dej VET att du aldrig skulle utsatt Sheger för ett SM om du vetat att han var sjuk!!!!!!
    Nu håller vi tummar & tassar för att Sheger snabbt blir sitt gamla, pigga, galna, underbara jag!!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Kram och hoppas han snart är pigg igen...

    SvaraRadera
  3. Styrke kramar till dig!! Man kan inte veta allt eller hur. Snart är Sheger på topp igen! KRAM

    //Malin och Jojo

    SvaraRadera
  4. Säger som Maria, det finns ingen vettigt funtad person som tror att du medvetet startat en hund som inte är helt kry.
    Håller alla tummar jag har att Sheger kryar på sig <3

    SvaraRadera
  5. Landslag eller inte, ni är ett fantastiskt lydnadsekipage,ett av Sveriges bästa! Meriterade, ödmjuka och goa, och det behöver du aldrig be någon om ursäckt för! Håller tummarna för bästa Sheger och att han snart är tillbaka i sin vanliga form :) /Kraaam från Vingåker

    SvaraRadera
  6. Sandra med Vide18 juni 2012 kl. 22:48

    Krya på sig Shege! Du ska se att han snart är sitt vanliga tossiga härliga jag igen!

    SvaraRadera
  7. Stackare. Hoppas han kryar på sig snabbt!

    SvaraRadera
  8. Nej...:-( kära nån!!
    Försök att sudda bort det dåliga samvetet.
    DU gör allt för Sheger, SHEGER gör allt för dig
    <3
    Håller tummar o tassar för snabbt tillfrisknande!
    Kramkram
    Annica m flock

    SvaraRadera