söndag 19 maj 2013

Intensiv helg & massa träning

I fredags tränade bägge grabbsen stenhårt i årets hittills varmaste dag.
Det var 22grader redan kl.1000...

Hela elitprogrammet x 2 både på förmiddagen och eftermiddagen. Ordentliga vilopauser, bad och uppvätskningar mellan. Bosse var ganska sliten när kvällen kom, det märktes på Sheger oxå men inte lika mycket. Kul var att ingen av dem tappade huvudet fast det var så jobbigt!

Lördagen bakdömde jag alla klasser på Örebro BK, tack till klubben för att ni tog så väl hand om mig! Då var det min tur att bli trött i skallen... Jobbigare med lydnadsdömning än man kanske tror. Är lite förvirrad för av de  27 hundar jag nu bakdömt i maj, har det endast delats ut 2 förstapris totalt. Ingen av dem har varit i lkl1 eller lkl2. Säger inte att det är fel (mina betyg har oftast legat lika eller lägre) men det känns lite ovanligt med så få förstapris i de lägre klasserna! Det kanske alltid varit så och jag bara nu är mer uppmärksam på det eftersom jag själv står på planen?

På lördag eftermiddag fick grabbarna äääääntligen träffa fåren för första gången i år! Sheger kände verkligen igen sig då bilen parkerades vis Gränsvallarens Kennel. Sen hade han totalstopp i öronen ända tills han hade fått varit inne å puttat runt lite på tackorna. Mycket nöjd hund! 
Bosse fick ett kort pass han oxå, och gick därifrån utan att ha petat tänderna med ull, duktig pöjk det! 

Efter vallningen blev det lite kaffe på verandan och Sheger hade som vanligt den egenutnämnda uppgiften att passa ingångarna till fårhuset. Inte har han tid å va social med tikarna på gården inte, det står Bosse för... Två grabbar som sov gott inatt! 


Idag hade jag ett ärende till Örebro så då passade jag på att åka och träna på Kumla BK. Stekhett var det och grabbarna körde genom programmet igen. Den äldsta pumpar på som om han hade eld i baken, gillar! Kan ju inte va säker men jag tror nog det har nåt å göra med ersättningen de får efter träning. Märker att de behöver ovanligt lite återhämtning, tack Eukanuba! ;0) 
Ska nog försöka dämpa lite inför helgens tävling... 

Bosse tappade konceptet i vittringen, hittade inte pinnarna pga. utlagd retning. Han fick hålla på en stund sen skickade jag om, vill han ska tänka rakt ut själv, utan synretning. Han löste det till sist, men det tog på honom vilket avslöjades med låsningar i fjärren... 

De har vilat hela tiden sen vi kom hem och ska få göra det till eftermiddagen imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar