lördag 20 april 2013

Tävling Mariestad

Åkte hemifrån i god tid i morse för att kunna åka lugnt till Mariestad. Det var nog klokt för mellan Degerfors och Björneborg var det riktigt halt! Mötte "saltbilen" efter vägen och resultatet blev helt nersölad bil, totalprickig...

Upplägget på tävlingsplatsen var den här gången annorlunda än den brukar vara eftersom delar av den "vanliga" planen låg under vatten.

Vi började med bra gruppmoment, full pott.
Det fria följet kändes helt ok fram till språngmarschen. Jag tyckte det var jätteläbbigt att springa på så ojämnt underlag. Det var egentligen det och att jag ej var frontriktad under stegförflyttningarna till vänster som domaren hade att anmärka på. Bra Sheger, mindre bra av din partner... Vid stegförflyttningarna trampade jag ner i en grop, så det var att parera eller ramla som gällde. Vi fick med oss en 7'a.

Z-at kändes riktigt bra, även vinklarna och vi fick en 10'a på det.

Inkallningen var egentligen det enda jag inte gillade under hela programmet, men jag håller på å "sjofsar" med den och vi har inte helt hittat varann än. Fick en 6'a.

Fick full respons av Sheger på rutan. Har gett mig sjutton på att jag ska klara att kommendera stoppet precis när har passerar konen och idag lyckade det. Han hamnade aningen långt bak och jag tog fram honom lite innan läggandet, bara för att vara helt säker. Betyg 7, med ett x-tra kommando.

Apporteringsdirigeringen nollade vi. Lottade höger, han väljer fin väg och bågar helt rätt. Tyvärr ser han inte apporten som verkligen var modell liten... Den smälte fint in i underlagsfärgen och jag ska erkänna att till och med jag hade problem att se var den var. Hur som helst så tog han ALLA blinddirigeringar helt fram till en meter framför apporten och han såg den fortfarande inte. Hann faktiskt tänka "vad i h-vete" ska jag säga för att han ska titta neråt? Provade med apport och plötsligt såg han den. Vi hade naturligtvis använt alltför många kommandon, men jag är superstolt över Sheger som orkade med alla dirigeringarna utan nåt att luta sig mot (inte kunna söka mot kon eller ruta) och han avlämnade med ett belåtet uttryck i ansiktet, helt klart nöjd med sitt arbete! Varför bröt jag inte bara momentet utan dirigerade, - because I can..!

Hindret blev betyg 10. Ska erkänna att det kändes skönt efter de sista två tävlingarnas nollor! Vittringen en ny 10'a. Fint säkert sökarbete och griper vid första kontakt, - vill meddela att det var vindigt och att
det fanns inte ett enda märke i pinnen! Kanske träning ger resultat..?
Fjärren blev 8,5 - flyttar fram en tasslängd.

Som alltid har Mariestad BK trevliga tävlingar och idag bjöd de oxå en helt ny domarbekantskap.

Tror den här tävlingen var precis vad jag behövde för att tagga till igen i träningen. Nu jäklar, - längtar till nästa tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar