fredag 3 augusti 2012

Tid till eftertanke...

Sheger håller nu på att byggas upp efter sin sjukdomsperiod.

Under alla år har jag aldrig sett honom så orkeslös... Sjukdomen, (vad det nu var ?) har haft ett ganska hårt grepp om hans ork. Det tar tid att få tillbaka "gamla" Sheger och med handen på hjärtat är han ännu långt från den formen han hade i maj innan VM.

Vi skyndar långsamt och allt resultat och målmedvetna träningstänk är nu totalt bortblåst! Det enda jag koncentrerar mig om är att han ska må bra, och gärna bli Sheger "kan själv" Löfroth igen...
Han har endast tränat tre lydnadspass sen SM i juni. Det har han tyckt varit fränt jag kan se all förväntan lysa i ögonen när han får springa till sin älskade ruta.
Vi har varit anmälda till några tävlingar, men jag har valt att stanna hemma. Vill inte på något sätt äventyra hans fina tävlingstänk genom att han ska börja fundera på om han orkar eller inte...
För att "bygga upp" orken så har vi vallat en del. Endast små korta pass och nästan bara långa fråndrivningar. Han har varit duktig och öppen i skallen. Han skulle nog gärna flytta från mig till en fårhage...

Bosse har fått träna desto mer, både lydnad och tro det eller ej - vallning.
Han har inte vallat på ett helt år och det kanske var det som skulle till för att vi ska spela på samma planhalva. Jag är faktiskt förvånad över hans fina attityd och det självförtroende han visar upp...
Han har orkat "stå emot" utan att få panik och tappa huvudet. Sen vet han inte alltid hur han ska lösa saker, men det får jag ta på mig, det är inte på något sätt hans fel!

Jag har oxå tyckt att det är jätteroligt att valla igen. Har nog helt enkelt låtsas att jag inte saknat det eller människorna runt omkring, men det gör jag! Tror det inte finns nåt som slår känslan av samarbete och flyt under ett vallpass.
Var förra veckan och tittade på en urläcker stilfull 11 månaders vallhund. Det besöket var i utgångspunkt inte för mig utan åt någon annan. Jag blev döförälskad... Redan innan hon var född gillade jag hennes mamma. Om jag hade haft möjlighet hade jag tagit med henne hem direkt!
Det var absolut en hund i min smak, jag som sagt att jag aldrig mer ska ha en tik... Gahhh...

Bosse är anmäld till tre lydnadstävlingar nästa vecka. Mmm, kanske inte helt genomtänkt på en så forhållandevis otränad hund. Men jag resonerar som att jag nästa söndag förhoppningsvis veta vart jag ska lägga krutet framöver... Tar det som kommenderingsträning. Vissa saker gör han jättefint, men ibland gör han dem inte alls, eller så avbryter mitt i för han bara tänker på sin belöning. Trots det känns han om dagen ganska ärlig. Lite mer stadga och uppgiftstänk så tror att det kan bli bra framöver!

Har haft massor av tid att tänka på vad jag har lust att göra framöver på hundfronten och har väl inte kommit fram till nåt förnuftigt än... Vet i dagsläget inte vilken nivå jag vill fortsätta att träna på. Om man ska vara med å slåss om landslagsplatserna igen krävs det en hel del. Kan i dagsläget inte säga att jag har lust att göra det igen, eller om jag tycker att det är mödan värdt... Förmodligen är resultatet av just den jakten det som först fick Sheger sjuk. Allt pekar på att han troligtvis blev smittad av nåt på mästerskapet i Österrike.

Jag ska ta mig en riktig funderare, men till sist är det ändå Sheger som bestämmer vad det kommer att bli!
 

1 kommentar: